Fandom

Wiedźmińska Wiki

Rajmund Swoboda

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

People Madman.png

Rajmund "Muniek" Swoboda – jedna z drugoplanowych postaci przygody "I klątwa, i miłość, i zdrada" do gry komputerowej "Wiedźmin", nastoletni syn marnotrawny Amadeusza Swobody (sołtysa wioski Maedit) i nieznanej z imienia tajemniczo zmarłej kobiety.

Historia Edytuj

Muniek spędził dzieciństwo w nienawiści do swego ojca, którego oskarżał o zamordowanie jego żony, a matki chłopca. Jego antypatia spotykała się z odwzajemnieniem ze strony sołtysa, który nie miał najlepszego zdania o synu, uważając go za bardzo podobnego do matki. Stwierdził nawet, że od samego urodzenia były z nim problemy. Muniek dorastał razem z innymi rówieśnikami - Idą, Adamem Luisem Muriettą, Budem Wiosennym, Kazikiem - do czasu, aż przed osiągnięciem pełnoletności opuścił dom rodzinny, wiodąc od tej pory życie bezdomnego włóczęgi. Raczej potrafił o siebie zadbac, gdyż nie pozostawił całkowicie stron rodzinnych - rozpalał ognisko niedaleko brzegu za Maeditem. Jednocześnie obmyślał wszelkie sposoby w celu wywarcia w jego mniemaniu słusznej zemsty za zgon matki na sołtysie. Pociągało go bardzo postępowe powstanie Adama Luisa Murietty, który postanowił obalic sołtysa i zaprowadzic powszechny ład i sprawiedliwośc. Wszystkie te wydarzenia uczyniły z niego człowieka porywczego i zgryźliwego o niewyparzonym języku, chociaż nie był specjalnie odważny.

Rola w gze Edytuj

Geralt już na początku gry może znaleźc Muńka koło brzegu przy wejściu do Maeditu, skąd co jakiś czas - w miarę wykonywania zadania głównego "I klątwa, i miłośc, i zdrada" - znika, by później powrócic po raz kolejny. Nie ma wielkiej ochoty na pogawędki, zachowując się opryskliwie wobec Geralta, ale przynajmniej pozwala mu wypocząc przy swoim ognisku. Dopiero rozwój wątku głównego sprawia, że Muniek wysuwa się na bliższy fabule plan, jednak jego losy zależą znacznie od tego, jaką ścieżką podążac będzie Geralt.

Jeżeli wiedźmin podążył ścieżką Idy, mówiąc jej w początkowych fazach o planie Murietty, Muniek ostatecznie dołączy do rewolty Murietty, pełniąc m. in. rolę łącznika i posłańca. Geralt zobaczy go wówczas w późnych fazach zadania głównego po wejściu do Maeditu, kiedy chłopak zostanie napadnięty przez trzech zbójów (najemników sołtysa?), którzy zapragną go zamordowac. Ten będzie usiłował ich rozpaczliwie przekonac, żeby go oszczędzili, jednak dopiero zjawienie się Białego Wilka zasieje w ich sercu potężny strach. Geralt może go wówczas ocalic przed nimi lub też zachowac neutralnośc i odejśc - ta druga opcja doprowadzi do zamordowania Muńka, a Geralt będzie mógł wziąc list do Murietty, który wypadł mu z rąk. Przywódca buntowników maedickich nazwie później Geralta "skurwysynem", gdyż uzna go za winnego śmierci dzieciaka.

Większą rolę odgrywa w przypadku podążania ścieżką Baregi, rozpoczynanej od momentu przeciągnięcia przez Geralta Baregi na stronę Murietty. Wiedźmin po wyjściu z jaskini w środkowych fazach zadania ujrzy wówczas Muńka; rozmowa z nim wykaże wówczas, iż chłopak marzy o zaciągnięciu się do oddziałów Murietty, by wspólnie z nim zaprowadzac demokratyczny ustrój w Maedicie. Geralt musi wówczas dokonac wyboru - poprzec jego plany (wtedy zostanie on zwerbowany do rewolucyjnej armii Murietty) albo zniechęcic go do ich realizacji za pomocą fortelu: Geralt nakłamie wówczas Muńkowi, że Murietta kazał jemu samemu przejśc trzy próby na wstąpienie do oddziałów - np. spędzenie nocy w spalonej stodole. Kiedy Muniek zaczął go zapewniac, że nie boi się duchów, zmiękł po usłyszeniu trzeciej próby, jaką miało byc... współżycie z Muriettą ("Obawiam się, że Murietta otacza się mężczyznami z innego powodu" - słowa Geralta).

Wybranie drugiego wyboru spowoduje, że Muniek odejdzie z powrotem na brzeg, jednak później Geralt natknie się tam na zbójców grożących Muńkowi - będą mu nakazywali trzymanie się z dala od wioski. Tym razem jednak nie ma znaczenia, co powie mętom Geralt - zadowolą się jedynie groźbą i odejdą, zaś Muniek wciągnie Geralta do swoich planów zemsty: wiedźmin zgodzi się na to, aby pomóc mu w śledztwie przeciwko sołtysowi. Wyjawi mu wówczas, że sołtys i matka ukończyli prawo na uniwersytecie w Oxenfurcie. Wystarczy zebrac informacje od sołtysa, Murietty, Idy i Baregi, by później przedstawic Muńkowi, iż jego matka mogła byc również obiektem westchnień tego ostatniego, który przeżył niegdyś zawód miłosny. Ostatni etap śledztwa to drążenie tożsamości osoby, która regularnie składa chryzantemy na grobie matki Muńka. Po zakończneiu śledztwa Muniek przystąpi do realizacji swych zamierzeń i zniknie. W nocy należy się wówczas udac do domu sołtysa, gdzie Geralt stanie się świadkiem konfrontacji obu mężczyzn: Amadeusz Swoboda zacznie krzyczec: "Morderca! Wiedźminie, pomóż mi! Zabij go!", od czego Muniek będzie odżegnywał Geralta, a dodatkowo zażąda ostatecznego rozwiązania sprawy śmierci matki. Wówczas Biały Wilk staje przed koniecznością dokonania ważnego wyboru:

  • Wina sołtysa: Amadedusz Swoboda zorientował się, że jego żona romansuje z dawną miłością z czasów studiów - muzykiem Królem Trubadurów - po czym udusił w nocy niewiastę poduszką; po usłyszeniu tej wersji wydarzeń Muniek rzuci się na sołtysa i rozpocznie się walka między ojcem a synem na sztylety; walka może się toczyc dosyc długo, a Geralt będzie uziemiony w miejscu tak długo, dopóki pojedynek się nie skończy, gdyż obaj przeciwnicy parują swoje ciosy z wielką skutecznością; ostatecznie Amadeusz wygra starcie i w obronie własnej zabije wyrodnego syna, po czym nakaże wiedźminowi wynosic się z domu za poparcie mordercy; gra zakończy się na skutek tego wyboru także śmiercią Adama Luisa Murietty w walce z bandytami Baregi.
  • Wina Baregi: Barega zamordował matkę Muńka, kiedy ta dowiedziała się, iż wbrew umowie wcale nie przelewał pieniędzy na jej cele, tylko przechowywał je dla siebie; na wieśc o tym Muniek decyduje się na zaniechanie zabójstwa i śpieszy szybko do Murietty, by donieśc mu o prawdziwej naturze jego prawej ręki; sołtys dziękuje Geraltowi za interwencję, jednak ten wybór powoduje nie tylko klęskę Baregi, ale i samego Luisa Murietty - obydwaj zostają powieszeni w epilogu przygody; Muńka można potem spotkac na polach przed drzewem wisielców - w rozmowie z nim można usłyszec od niego żal za to, iż Adam Luis Murietta musi umierac, oraz pogardę dla zachowania mieszkańców wioski, którzy z radością obserwują egzekucję; wątpi również, czy Amadeusz da prawo do ostatniego słowa skazanym (obawy te okazują się jednak niesłuszne)
  • Brak zabójcy: niewiasta umarła śmiercią naturalną, a wersję tę podtrzymuje również sam sołtys, który przyznaje się, że sam stawiał chryzantemy na jej grobie; Muniek żałuje swoich czynów i następuje wówczas cudowny powrót syna do ojca pełen wzruszeń; sołtys jest jeszcze bardziej wdzięczny wiedźminowi za doprowadzenie sprawy do pokojowego końca, lecz prosi go o pozostawienie ich sam na sam; po wejściu do domu Idy i wysłuchaniu jej, Anabeli i przybiegłego znienacka milicjanta do chaty przybywa sam Muniek, który ze względu na odzyskanie ojca nie chce go znowu stracic; poleca wiedźminowi udanie się do spalonej stodoły w celu nawiązania kontaktu z duchami, gdyż jako młodszy człowiek słuchał opowieści od niej od Anabeli; pomysł ten spotyka się z nieprzyjemną reakcją Idy ("Pozwolisz jakiemuś wyrostkowi decydowac za siebie?"); jeżeli wiedźmin poprze Idę, nastąpi to samo, co po wybraniu wyboru z winą sołtysa; w przeciwnym razie Geralt będzie mógł wyjśc za wioskę i skontaktowac się z duchem Genesusem, by doprowadzic całą sprawę do połączenia się Luisa i Idy... w zaświatach; wcześniej jednak po zakończeniu konfliktu nieustannie, kiedy Geralt będzie wchodził do domu Idy, będzie spotykał Muńka, który planował urządzenie wcześniej podróży z ochotnikami, lecz niestety - nie znalazł się nikt chętny.

Dane z dziennika Edytuj

Muniek-rewolucjonista: 20-letni chłopak z niewyparzoną gębą. Chyba przeżył jakąś rodzinną tragedię. Może później dowiem się o nim coś więcej. Pozwoliłem mu przyłączyć się do Murietty.

Muniek wolny: 20-letni chłopak z niewyparzoną gębą. Chyba przeżył jakąś rodzinną tragedię. Może później dowiem się o nim coś więcej. Wyperswadowałem mu zabawę w rewolucję.

Okazał się synem sołtysa. Nie darzy jednak ojca sympatią. Mało tego – uważa, że jest winny śmierci matki Muńka, pała żądzą zemsty. Poprosił mnie o przeprowadzenie śledztwa w tej sprawie.

Śmierć Muńka: Muniek zginął. Myślę, że przeze mnie. Nie wiem, czy zdołam to sobie wybaczyć.

Szczęśliwe zakończenie: 'Pogodziłem Muńka z ojcem.

Ciekawostki Edytuj

  • Ani razu nie występuje jako Rajmund Swoboda, lecz zawsze pod swoim zdrobniałym imieniem.
  • Kiedy podczas śledztwa przeciwko sołtysowi Geralt będzie żegnał się z Muńkiem, będzie wywiązywał się zabawny dialog - Muniek będzie mówił "Trzymaj się", zaś Geralt "Ty też się nie puszczaj".

Galeria Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki