Fandom

Wiedźmińska Wiki

Redania

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze93 Udostępnij

Królestwo Redanii
Stolica Tretogor
Ustrój polityczny monarchia
Głowa państwa -

Zależnie od wyborów (wiedzmin 3) Radowid V Srogi /

Sigismund Dijkstra /

Cesarz Nilfgaardu /

-

Jednostka monetarna Korona Novigradzka
Język urzędowy Język Wspólny
Herb
Historyczny herb Redanii
herb historyczny
godłem od niepamiętnych czasów jest orzeł srebrny w polu czerwonym
Herb Królestwa Redanii
herb Królestwa Redanii
orzeł ukoronowany dzierży berło złote, na piersi zasię nosi tarczę małą, czarną, z krzyżem złotym
Chorągiew królewska Chorągiew królewska Redanii
Królestwo Redanii

Redania - jedno z królestw krain Północnych, leży pomiędzy rzekami Buina i Pontar. Sąsiaduje z Kovirem, Caingorn, Kaedwen, Aedirn i Temerią. Na terenie Redanii leży Wolne Miasto Novigrad i najsłynniejszy uniwersytet w Oxenfurcie. Stolicą Redanii jest Tretogor.

Znani obywatele Edytuj

Królowie oraz inni władcy Redanii Edytuj

Inni Edytuj

Miasta i warownie Edytuj

Pojawiające się tylko na mapie Doliny Pontaru z drugiej części gry Edytuj

Krainy Edytuj

Struktura społeczna[1] Edytuj

Dość specyficzna jest struktura społeczna tego kraju - posiada ono najliczniejszą ze wszystkich Czterech Królestw szlachtę, uważającą się za jedynych właściwych i prawdziwych Redańczyków. Stanowi ona większość redańskiej armii. Choć mocno zróżnicowana pod względem finansowym, szlachta prawnie jest równa. Tymi samymi przywilejami cieszą się zarówno biedacy własnoręcznie uprawiający ziemię, jak i bajecznie bogaci magnaci, mieszkający w prywatnych pałacach i utrzymujący prywatne armie. Redańska szlachta żyje głównie na wsi, w rozrzuconych po całym kraju dworkach i folwarkach. Zajmuje się głównie rozrywkami, wojaczką, handlem zbożem i hodowlą koni. Rumaki z Redanii nie mają ponoć sobie równych, a tamtejsza szlachecka jazda należy do najlepszych na świecie. Od kupczenia większość nobilów raczej się powstrzymuje, bowiem za zajęcie się nim lub osiedlenie w mieście grozi utrata szlachectwa; co prawda kara to rzadko egzekwowana, ale lepiej uważać...

Na szlachtę pracują pańszczyźniani chłopi, traktowani w Redanii chyba najgorzej na całym Kontynencie. To w praktyce niewolnicy, którzy większość czasu spędzają na pańskich polach i którzy na ożenek lub zmianę miejsca zamieszkania muszą uzyskiwać specjalne pozwolenia. Można nimi swobodnie dysponować, sądzić ich, poniewierać, dawać w prezencie, sprzedawać, a nawet przegrywać w kości.

Siły Zbrojne Edytuj

Rycerz w barwach Redanii.JPG

Rycerz w barwach Redanii

Na początku 2 Wojny Północnej Redania mogła wystawić 35 tys. wojska (z czego 4 tys. to pancerna jazda). Jednak po zaciągnięciu pożyczki od króla Poviss i Koviru, Redania była gotowa zwerbować 49 tys. żołnierza, w tym 35 tys. piechoty i 14 tys. ciężkiej pancernej jazdy. Dzięki Radowidowi V liczba wojsk Redanii z całą pewnością znacznie się zwiększyła.

Gospodarka[1] Edytuj

Krociowe zyski królestwo czerpie z handlu z Novigradem i eksportu zboża - rzec można, że stanowi spichlerz całego kontynentu, a nawet innych części świata. Dlatego też dominującym krajobrazem Redanii są ogromne, falujące łany zboża. Estymy i dochodów królestwu dodaje też fakt, iż na jego terenie znajduje się największa i najbogatsza aglomeracja Północy - Wolne Miasto Novigrad, oraz miasteczko Oxenfurt ze swoim znakomitym uniwersytetem. Obecnie gospodarka państwa jest poważnie zagrożona, gdyż do kraju napływają tanie towary z Nilfgaardu i innych państw, które stanowią poważną konkurencję dla miejscowych rzemieślników. Ponadto, znajduje się tu bardzo mało manufaktur.

Religia Edytuj

Na temat religii w Redani wiadomo niewiele. Prawdopodobnie dominuje tu kult Wiecznego Ognia.

Nauka i kultura Edytuj

Uniwersytet Oxenfurcki jest centrum nauki i kultury w Redanii i Północnych Królestw. Wydał on na świat wielu najsłynniejszych naukowców, lekarzy, pisarzy, artystów i wielu innych inteligentów. Wszyscy zaczynali właśnie w Oxenfurcie (np. Jaskier i Shani) dzięki czemu uniwersytet zawdzięcza swą sławę.

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów Edytuj

Trtrdd.JPG

Mapa Redanii

Władcą Redanii jest Radowid V Srogi rządzący swym krajem wraz z małżonką, Addą Białą (jeżeli Geralt nie zabił jej w poprzedniej części gry). Król, poprzez wznoszenie w królestwie potężnych obwarowań i tworzenia silnej armii, próbuje przygotować kraj na ewentualną inwazję Nilfgaardu. Próbuje także przejąć władzę w Temerii po śmierci Foltesta. W zależności od naszych decyzji, Temeria może stać się krajem połączonym z Redanią unią personalną Radowida.

Wiedźmin 3: Dziki Gon Edytuj

W3 startmap.jpg

Pół roku od wybuchu wojny z Nilfgaardem i wywołanego przez królobójstwa chaosu w Północnych Królestwach, Nilfgaardczycy skutecznie prą na przód w podboju przejmując kontrolę nad Verden, Brokilonem, Cidaris, Temerią i Mahakamem, Lyrią i Rivią, Aedirn, Górnym Aedirn i południowo wschodnią częścią Kaedwen. Niezależnie od wcześniejszych wyborów (Stennis żywy lub martwy, Temeria podzielona lub nie) Królestwa Północne są wchłaniane przez imperium Nilfgaardu jedno za drugim. W obliczu III wojny z imperium jedynym liczącym się państem jest Redania. Król Radowid V Srogi jest taktycznym geniuszem, który skutecznie odpiera Nilfgardczyków. Podbojem przejmuje władze nad wojskiem Kaedwen, łącząc oba państwa i zwiększając tym samym swój potencjał militarny. Jednak król redański pomimo swojego geniuszu stratega, popada w paranoję i obłęd. Urządza masowe egzekucje na własnych podwładnych, eksterminuje czarodziejów, ludzi często niewinnych, rzekomo podejrzanych o używanie magii, nie wyłączając prostych zielarzy, guślarzy czy alchemików. Jest bezwzględny i wydaje wyroki śmierci na wszystkich, którzy stanęli mu na drodze lub po prostu przestali być potrzebni. Zagorzały patriota i były szef wywiadu redańskiego, a obecnie jeden z 4 przywódców w Novigradzie - Sigismund Dijkstra , zleca Geraltowi zorganizowanie zamachu na króla Radowida. Dijkstra opowiada wiedźminowi iż przez ponad 20 lat służył królowi Vizimirowi ojcu Radowida i razem przekształcili Redanię w jedno z najpotężniejszych Królestw Północy. Jego zdaniem Redania pod obecnymi rządami szaleńca, nie ma przyszłości. Według niego po odparciu Nilfgaardu, nowy przywódca powinien opierać państwo na zdrowej gospodarce, potężnych sojuszach, budowaniu manufaktur, z prężną nauką oraz niezależnymi sądami wydającymi sprawiedliwe wyroki. Królobójstwo Radowida ma wpływ na losy całej Północy. Wiedzmin Geralt może zachować się na trzy sposoby:

  • Geralt odmawia zlecenia:

Pod rządami Radowida V Srogiego Redania pokonuje wojska cesarza, wchłania Królestwa Północy łącznie z Aedirn, sam cesarz Emhyr zostaje zamordowany przez opozycje z południa. Radowid morduje wielu zielarzy, guślarzy, alchemików, czarodziejów oraz nieludzi czy uzdrowicieli w Królestwach Północnych w imię odnowy moralnej i budowania potęgi militarnej.

  • Geralt przyjmuje zlecenie i popiera Dijkstre

Dijkstra zostaje kanclerzem, Redania jednoczy Północ i pokonuje wojska cesarza, sam cesarz Emhyr zostaje zamordowany przez opozycje z południa. Kanclerz Dijkstra rządzi zwycięską północą zaprowadzając porządki skupiając się na ekonomii i budowaniu manufaktur, postulatach o których wspominał wcześniej Geraltowi

  • Geralt przyjmuje zlecenie, zabija Radowida i Dijkstre, oraz broni Vernona Roche, Talara

Vernon Roche i Talar dobijają interesu z cesarzem Emhyrem, w zamian za utworzenie Autonomii Temerskiej, cesarz przyłącza resztę Królestw Północy. Nilfgaard wygrywa wojnę przejmując niemal pełną władzę nad całym kontynentem. Redania i większość Północy znajduje się pod zaborem cesarskim.

Prawdopodobna mapa Redanii po wydarzeniach z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon

Granice Redanii Radowida V Srogiego
Redania Radovida.jpg
Granice Redanii Dijkstry,

pionowe kreski to prawdopodobne

zjednoczenie lub sojusz bez podboju

Redania Dijkstry-0.jpg
Redania zajęta przez Nilfgaard
Nilfgaard.jpg

Granica pomiędzy Redanią a Temerią przebiega środkiem nurtu Pontaru.
Krew elfów

Jako pierwszy płynął wielki, długi na co najmniej siedemdziesiąt sążni trójmasztowy galeas, powiewający amarantową flagą ze srebrnym orłem.
(...) - Galeas płynie pod redańską banderą (...).

Krew elfów

Vizimir wymógł na Novigradzie wprowadzenie prawa składu. Foltest z Temerii odpowiedział retorsyjnym, bezwzględnym prawem składu w Wyzimie i Gors Velen. Mocno ugodził tym redańskich kupców, więc Vizimir zaostrzył cła na temerskie wyroby. Chroni redańską gospodarkę. Temeria zalewana jest tanimi towarami pochodzącymi z nilfgaardzkich manufaktur. Dlatego celnicy są tacy gorliwi. Gdyby nilfgaardzkie towary w nadmiarze przedostały się przez granicę, gospodarka Redanii mogłaby runąć. Redania prawie nie ma manufaktur, a rzemieślnicy nie wytrzymaliby konkurencji.
Krew elfów

Ambasador wiedział, że Dijkstra przesadza, ale wcale nie tak bardzo. Królewicz Radowid był małoletni, królowa Hedwig przybita tragiczną śmiercią męża, arystokracja zastraszona, ogłupiała, skłócona i podzielona na frakcje. W Redanii faktycznie rządy sprawował Dijkstra. Dijkstra bez trudu uzyskałby każdą godność, jaką by tylko zechciał. Ale Dijkstra żadnej nie chciał.
Chrzest ognia

Już sto dwadzieścia lat Kovir i Poviss są dla Redanii zagranicą. A przecież nie zawsze były. Krainy położone na północy, nad Zatoką Praksedy, Redania z dawien dawna traktowała jak swe własne lenno.
Wieża Jaskółki

Tretogor stolicą Redanii od czasów Radowida I Wielkiego
Wieża Jaskółki

– Cała Redania – powiedział Esterad Thyssen, patrząc na swą mapę – może w tej chwili wystawić trzydzieści pięć tysięcy liniowego żołnierza, z tego cztery tysiące ciężkiej pancernej jazdy.
Wieża Jaskółki

po zasztyletowaniu Vizimira Redania nie ma króla
Czas pogardy

Ciekawostki Edytuj

  • Redan to forma fortyfikacji.
  • Herb Redanii bardzo przypomina godło Polski. Podobieństwo Redanii do Polski widać jeszcze w kilku nazwach i imionach Redańczyków (szczególnie królów). Samo Łukomorze być może metaforą Pomorza, a połączenie Redanii i Jamurlaku - unii Polski z Litwą. Również spore wpływy licznej szlachty, wyzysk chłopstwa, Wolne Miasto Novigrad jako analogia do Wolnego Miasta Gdańsk i gospodarka oparta na eksporcie zboża upodabniają Redanię do Polski sprzed wieków.
  • Pochodzi stąd wielu sławnych ludzi m.in. Filippa Eilhart, Sigismund Dijkstra oraz Milan Raupenneck.
  • Redania posiada najlepszy wywiad na świecie wraz z wywiadem nilfgaardzkim i kovirskim.
  • Podczas III wojny z Nilfgaardem król Radowid decyduję się na zaatakowanie Kaedwen i połączenie obu państw pod wspólnym berłem co skutecznie utrudnia postępy nilfgaardzkiej armii.
  • Jeżeli w wiedźminie 3 Geralt nie pomoże w zamachu na Radowida Redania zdobędzie całą północ i stanie się tak jak Nilfgaard potężnym imperium.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Wiedźmin: Gra Wyobraźni

Galeria Edytuj

Wojsko Edytuj

Herby Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki