FANDOM

Rusałka - istota świata przedstawionego w sadze A. Sapkowskiego o wiedźminie; stworzenia te zwane są też boginkami; Mieszkają w rzekach i jeziorach. Charaktetyzują je długie, ciemne włosy i oczy. Noszą wieńce z kwiatów i powłóczyste białe szaty, często preferują absolutną nagość. Najczęściej milczą, ale potrafią pięknie śpiewać. Wychodzą z wody w nocy, aby tańczyć w świetle księżyca.

Dane z książek SapkowskiegoEdytuj

- Musimy żyć obok siebie – podjął Yarpen. – My i wy, ludzie. (…) Od dwustu lat o tym wiemy, a od ponad stu pracujemy na to. (…) Nie mogę pozwolić, by praca ta poszła na marne. (…) Sto lat z hakiem próbowaliśmy ułożyć się z ludźmi. Niziołki, gnomy, my, nawet elfy, bo nie mówię o rusałkach, nimfach czy sylfidach, to zawsze były dzikuski, nawet wówczas, gdy was w ogóle nie było.
Krew elfów

W mitogogii słowiańskiejEdytuj

Demoniczne istoty zamieszkujące lasy, pola i zbiorniki wodne.

Ukazywały się zazwyczaj jako piękne, nagie dziewczęta z rozpuszczonymi zielonymi włosami, rzadziej jako stare i odrażające kobiety. Rusałkami stawały się panny które zmarły przed zamążpójściem. Rusałki pojawiały się w czasie nowiu i wabiły do siebie młodzieńców, których zabijały poprzez łaskotanie lub opętańczy taniec.

EtymologiaEdytuj

Termin rusałka pochodzi od łacińskiego rosalia (święto róż).

Poprzez Bałkany rusałka dotarła na Ruś. W Polsce występowała jedynie jako termin książkowy, zamiast niego używano słowa boginka. Nazwa rusałka szybko upowszechniła się i objęła swoim zasięgiem różne rodzaje demonów, m.in. brzeginie.

Ciekawostki:Edytuj

  • na Rusi w okolicach Zielonych Świątek obchodzono rusałczy tydzień, podczas którego składano rusałkom w ofierze chleb i urządzano uczty,
  • w opowiadaniu Ziarno prawdy Geralt początkowo podejrzewa, że mieszkająca z Nivellenem istota jest rusałką. Swój straszny błąd zrozumiał dopiero dzięki czujności własnego wierzchowca;
  • Rusałka (lub brzeginia) była demonem słowiańskim, potrafiła załaskotać na śmierć 

Zobacz także:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki