FANDOM

Scoia'tael (z Starszej Mowy – Wiewiórki) – nieludzcy buntownicy, toczący wojnę podjazdową przeciwko ludziom w Północnych Królestwach. Powodem ich walk jest niezadowolenie z rasizmu i dyskryminacji nieludzi, jak i rasizm, nienawiść i poczucie wyższości. Trzon Wiewiórek tworzą elfy, choć w szeregach formacji można spotkać także przedstawicieli innych starszych ras, takich jak niziołki czy krasnoludy.

Scoia'tael podzielone są na komanda, które składają się z kilku, bądź kilkunastu bojowników. Komanda większe niż kilkunastoosobowe są niezwykle rzadko spotykane. Powstawały raczej sporadycznie na czas bitwy, bądź do jakiegoś zadania specjalnego (jak podczas przewrotu na Thanedd) z połączenia dwóch-trzech mniejszych komand. Później, w czasie II Wojny z Nilfgaardem tworzyły większe oddziały współpracujące z Nilfgaardzką armią, aż do walczących w jej składzie brygad w drugiej połowie wojny.

Znakiem rozpoznawczym Wiewiórek, a zarazem uzasadnieniem ich przydomka, jest wiewiórczy ogon przypinany do czapki, bądź innej części ubioru. Słynnym zawołaniem Scoia'tael było: Ludzie do morza!. Najbardziej znaną formacją była brygada Vrihedd, pieczętująca się srebrnymi błyskawicami, na czele której stał sam Isengrim Faoiltiarna.

Pierwsze komanda powstały w Kaedwen w czasie I Wojny z Nilfgaardem. Korzystając z zaangażowania armii w działania wojenne na południu rozpoczęły wojnę podjazdową, mordując ludzi na traktach i w lasach, napadając na karawany i mniejsze wsie. Po wojnie obszar ich działalności powoli się rozszerzał, obejmując Redanię, Aedirn, Temerię oraz mniejsze księstwa nad Jarugą. Nawiązały współpracę z Wolnymi Elfami z Gór Sinych oraz Driadami z Brokilonu. Jednocześnie zaczął się z nimi kontaktować Nilfgaardzki wywiad, podsycając ich działania, wspierając informacją i kanałami komunikacyjnymi. Obiecując zniszczenie Królestw Północy i utworzenie na ich gruzach Państwa Wolnych Elfów, używał Scoia'tael do osłabienia północy przed kolejną inwazją i jako wsparcie dla działań wywiadowczych. Gdy rozpoczęła się II Wojna z Nilfgaardem komanda działające na obszarach przefrontowych aktywnie współpracowały z Nilfgaardzką armią, prowadząc dalekie rozpoznanie, dywersje i wspierając rajdy Nilfgaardziej jazdy, część z nich przekraczała linię frontu i otwarcie dołączała do wojsk Emhyra. Walczyły głównie jako lekka jazda, posyłani na najgroźniejsze odcinki frontu, prowadząc rozpoznanie i osłaniając kolumny Nilfgaardziej piechoty. W drugiej fazie wojny, w czasie inwazji na Brugge, duża ilość komand wyszła z lasów na zapleczu frontu, siejąc panikę i zamęt w armiach północy, co doprowadziło do szybkiego opanowaniu Brugge i początkowych sukcesów najazdu na Temerię. W czasie zimowej przerwy w działaniach wojennych oddziały Scoia'tael walczące u boku Nilfgaardy zostały przeorganizowane, zostały utworzone pełne brygady składające się tylko z elfów. W takiej formie walczyły u boku Nilfgaardu do końca wojny, biorąc udział między innymi w Bitwie pod Brenną.

Po wojnie, w wyniku Pokoju Cintryjskiego zostaje utworzone państwo wolnych elfów Dol Blathanna, jednakże Scoia'tael nie mają tam wstępu. Dowódcy komand i oficerowie elfickich brygad zostali wydani służbom Północnych Królestw jako zbrodniarze wojenni, z obietnicą sprawiedliwych procesów i łagodnych wyroków. Część z nich została zamordowana (prawdopodobnie przez służby wywiadowcze) przed procesami, aby uniknąć zwolnienia bądź bardzo łagodnych wyroków z powodu braku dowodów. Wszystko to razem spowodowało, że komanda ponownie ukryły się w lasach, kontynuując walkę podobnie jak przed wojną. Uznawszy się za zdradzone, zerwały wszelkie powiązania z Nilfgaardem oraz zależnym od niego państwem w Dolinie Kwiatów. Kilka lat później duże oddziały Scoia'tael doprowadziły do krwawych walk w Wyzimie, w które włączył się Geralt z Rivii. W zależności od decyzji gracza Wiewiórki mogą zostać ułaskawione przez Króla Foltesta, co, przynajmniej na kilka miesięcy, ograniczy prześladowania nieludzi i aktywność komand, bądź uznani za głównych winnych, co przyniesie odwrotny skutek. Wkrótce potem komanda nawiązują współpracę z Królobójcami, nie wiedząc że ci pracują dla Nilfgaardu. Pomagają przy zabójstwie Króla Foltesta. Zaraz po tym kolejne duże zgromadzenie Scoia'tael staje u boku Saski Smokobójczyni walcząc za wolność Doliny Pontaru. Ponownie w sprawę miesza się Geralt z Rivii i zależnie od decyzji gracza państwo może powstać, gwarantując byt i wolność elfom chcącym osiąść i żyć w harmonii z ludźmi bądź upaść, co ciągnie za sobą śmierć wielu Scioa'tael i konieczność kontynuowania walk.

W czasie III Wojny z Nilfgaardem prawdopodobnie nieliczne z nich ponownie stają u boku Nilfgaardu, większość jednak prawdopodobnie walczy przeciwko najeźdźcom bądź ucieka. Odrywają marginalną rolę w konflikcie.

Znani Scoia'tael

Ciekawostki

  • Ze względu na trudności materialne i wykluczenie ze społeczeństwa, większość ubioru Scoia'tael składała się z mieszanki ubrań nieludzkich oraz ludzkich (w dużej mierze ściąganych z trupów). Elementy zdarte z umundurowań głównie traktowano jako trofea,
  • W grze "Wiedźmin" Istnieją tylko dwie tekstury Scoia'tel, nie licząc postaci dających zadania i utrzymujących kontakt z główną fabułą,
  • Również w grze "Wiedźmin" można zaobserwować, iż Scoia'tael są uzbrojeni w gwalhiry. Szybkość zadawania przez nich ciosów świadczy również o dużej zręczności.

Galeria