FANDOM

Jeśli Dijkstra twierdzi, że jest południe, a dookoła panują nieprzebite ciemności, należy zacząć niepokoić się o losy słońca.
— Popularne na dworze króla Vizimira powiedzonko[źródło]

Sigismund Dijkstra z Tretogoru (ur. 1216 lub 1219) – szef Wywiadu Redańskiego, a po śmierci króla Vizimira w 1267 przewodniczący Rady Regencyjnej.

Pomimo, że z wyglądu ani trochę nie przypominał szpiega, był on jednym z lepszych w swoim fachu, a do tego człowiekiem bardzo bystrym i oddanym swemu państwu. Osobiście nienawidził Geralta z Rivii za incydent na Wyspie Thanedd, w 1267 roku kiedy to wiedźmin złamał mu nogę.

W tomie Pani Jeziora tajemniczo ucieka przed skrytobójcami w 1268 roku, nikt nie wie jak mu się to udało oraz nikt nie wie jak potoczyły się jego dalsze losy. Uciekł do Zerrikanii pod przybranym nazwiskiem Sigi Reuven – wziętym od swego sekretarza Oriego Reuvena. Brak jednak informacji kto dokładnie zlecił zamach. Podejrzenia padają na królów, hierarchę Hemmelfarta oraz przede wszystkim Filippę Eilhart, która postanowiła pozbyć się szpiega za odkrycie informacji na temat śmierci króla Vizimira, w których czarodziejka odegrała rolę niebagatelną.

Wiedźmin 3: Dziki Gon Edytuj

Dijkstra.jpg

Dijkstra w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon

W grze Wiedźmin 3 (1275 roku) Dijkstra jest jednym z czterech bossów Novigradu, zleca on wiedźminowi pomoc w zabiciu Radowida V Srogiego króla Redanii, który w czasie wojny zaczął pogłębiać się w szaleństwie.

W grze jest jednym z czterech bossów Novigradzkiego półświatka. Razem z Królem Żebraków i Tasakiem planuje jak zabić Skurwiela Juniora. Geralt pomaga mu odnaleźć jego skarb zrabowany przez Jaskra. W zamian dostarcza mu informacje dotyczące barda. W późniejszym okresie gry razem z Rochem. Zleca odnalezienie szewca wraz, z którym planują zamach na Radowida V Srogiego. Możemy poprosić go o pomoc w odbiciu Jaskra z rąk straży świątynnej oraz w sprawie Bitwy w Kaer Morhen. Jeżeli w czasie rozmowy z Menge wypytaliśmy go o skarb hrabiego, ten się zgodzi wysyłają na miejsce zasadzki kilku swoich ludzi oraz dając środki na bitwę. Jeżeli natomiast nie spytaliśmy się Kaleba o skarb Reuvena, ten w obu sprawach odmówi. W akcie III gry wygrał w gwinta Filippę Eilhart w postaci sowy, która po przybraniu swej właściwej formy rujnuję jego łaźnię. Geralt obezwładnia ją i razem wychodzą z łaźni. Zatrzymuje ich jednak Dijkstra, który chce zabić czarodziejkę. W czasie rozmowy może nam zaproponować udział w zabójstwie Radowida. Możemy też wydostać się z łaźni poprzez złamanie Dijkstrze drugiej nogi.

Jeśli król Redanii zginie, Dijkstra spotyka się z Talarem, Rochem, Ves i Geraltem w teatrze madame Iriny. Tłumaczy, że nie zamierza się poddać Nilfgaardowi, więc Redania będzie walczyć aż wygra, a układ Roche'a i Talara z Emhyrem jest sprzeczny z jego racją stanu. Zdradza swoich sojuszników informując Geralta, że ta sprawa jego nie dotyczy. Wiedźmin może stanąć w obronie przyjaciół i zabić byłego hrabiego lub odejść.

Jeżeli Geralt poprze jego decyzje i pomoże mu zorganizować zamach, Dijkstra zostanie kanclerzem Redanii i zjednoczy Północ pokonując Nilfgaard i skupi się na budowaniu manufaktur, niezależnego sądownictwa i ekonomii.

Ciekawostki Edytuj

  • Od nazwiska redańskiego agenta został nazwany trunek podawany więźniom w Drakenborgu – „Wytrawny Dijkstra”.
  • Dijkstra prawdopodobnie miał żonę i trójkę dzieci.
  • Nie skończył studiów na uniwersytecie oxenfurckim.
  • Szef wywiadu pochodził z niskiego stanu społecznego, jednak za zasługi wobec Redanii, Vizimir nadał mu tytuł hrabiego (aby nie razić władyków).
  • W książce nie ma jasnych danych odnośnie do tego, kto planował zabić Dijkstrę. Jednak z ostatniej rozmowy Dijkstry z Filippą Eilhart wynika, że to ona dokonała zamachu na życie arcyszpiega. Miała to uczynić, ponieważ Dijkstra odkrył, że to ona stała za zamachem na króla Vizimira. Władze Redanii najprawdopodobniej nie uczestniczyły w zamachu, przeprowadziły nawet śledztwo w tej sprawie. O tym, że mordercy nie zostali nasłani, przez władze świadczy także to, że zamordowali strażników i błyskawicznie się ulotnili.
    • Jednak w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon gdy spytamy Filippę, czy rzeczywiście nasłała na Sigiego zabójców, ona zaprzeczy, mówiąc, że kochała go, ale nudziło ją, że nie oddzielał polityki od życia prywatnego.
  • Gdy Wiedźmin dowiedział się, gdzie się ukrywa Vilgefortz, polecił Jaskrowi dostarczyć Dijkstrze list, w którym wyjawił położenie kryjówki czarownika. Niestety zamek Stygga, gdzie się ukrywał Vilgefortz był poza jurysdykcją państw Północnych w tym Redanii, więc Dijkstra przekazał tę wiadomość Szefowi Nilfgaardzkiego wywiadu Vattierowi de Rideaux, ten w ramach rewanżu przekazał Dijkstrze cenne informacje. Prawdopodobnie przekazano mu informacje na temat śmierci Vizimira, istnieniu Loży oraz ostrzeżenie o zamachu na jego życie.
  • Dijkstra to prawdziwe nazwisko. Najbardziej znanym jego posiadaczem był holenderski informatyk, który współtworzył podwaliny współczesnego programowania komputerowego, Edsger Wybe Dijkstra.
  • W napisanym wcześniej niż Saga opowiadaniu „Coś się kończy, coś się zaczyna” epizodycznie występuje „poseł króla Sigismunda”. Może to oznaczać, iż według pierwotnego zamysłu autora, Dijkstra po zamordowaniu Vizmira miał zostać królem Redanii.
  • Dijkstra nigdy nie zrobił nic dla prywaty ani nie ukradł ani szeląga z państwowej kasy.
  • Bezskutecznie próbował rozszyfrować sieć wywiadu handlowego i wojennego króla KoviruEsterada Thyssena, według plotki na nic też zdały się próby „podkładania” królowi swoich najatrakcyjniejszych agentek, gdyż król bezgranicznie kochał swoją żonę Zuleykę.
  • Podczas II Wojny z Nilfgaardem udał się do Koviru prosić króla Esterada Thyssena o wsparcie finansowe. W trakcje prywatnych audiencji oboje przypadli sobie do gustu, nawet opowiadali sobie dowcipy, a król określił go mianem „porządnego skurwysyna”.
  • W czasie wizyty w Lan Exeter ma on 48 lat (jest młodszy od Esterada Thyssena o 8 lat).
  • Cesarz Nilfgaardu wspomniał „Dijkstra prędzej umrze, niż zdradzi mi swego informatora”. Co sugeruje ochronę swoich kontaktów i informatorów przez Dijkstrę, nawet za cenę swojego życia.
  • Sigismund znaczy w języku łacińskim „Zygmunt”.
  • W grze głosu użycza mu Andrzej Blumenfeld, a w audiobookach Janusz Nowicki.
  • Postać Talara z gry komputerowej „Wiedźmin” jest oparta na Dijkstrze.
  • Jego wizerunek widnieje na karcie szpiega do gry w gwinta.
  • W grze Wiedźmin 3 Dziki Gon po odpowiednim poprowadzeniu dialogu Geralt ma szanse ponownie złamać mu nogę.
  • W tej samej grze ma trolla – Barta, którego wygrał od handlarza w Zerrikanii.
  • W grze Wiedźmin 3 Dziki Gon w Novigradzie mówi wiedźminowi, że wyznał Filippie Eilhart co do niej czuje, lecz ta odpowiedziała, że preferuje kobiety.
  • W Novigradzie Dijkstra był bliski zabicia Filippy Eilhart, jednak od śmierci ratuje ją fakt, iż była ona potrzebna Geraltowi w pokonaniu Dzikiego Gonu.
  • Na złamaną nogę zakłada coś podobnego do współczesnego stabilizatora kolana.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki