Fandom

Wiedźmińska Wiki

Sigismund Dijkstra

3732strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze22 Share

Jeśli Dijkstra twierdzi, że jest południe, a dookoła panują nieprzebite ciemności, należy zacząć niepokoić się o losy słońca.
— Popularne na dworze króla Vizimira powiedzonko

Sigismund Dijkstra z Tretogoru (ur. 1216 lub 1219) - szef Wywiadu Redańskiego, a po śmierci króla Vizimira w 1267 przewodniczący Rady Regencyjnej.

Pomimo, że z wyglądu ani trochę nie przypominał szpiega, był on jednym z lepszych w swoim fachu, a do tego człowiekiem bardzo bystrym i oddanym swemu państwu. Osobiście nienawidził Geralta z Rivii za incydent na Wyspie Thanedd, w 1267 roku kiedy to wiedźmin złamał mu nogę.

W tomie Pani Jeziora tajemniczo ucieka przed skrytobójcami w 1268 roku, nikt nie wie jak mu się to udało oraz nikt nie wie jak potoczyły się jego dalsze losy. Uciekł do Zerrikani pod przybranym nazwiskiem Sigi Reuven - wziętym od swego sekretarza Oriego Reuvena. Brak jednak informacji kto dokładnie zlecił zamach. Podejrzenia padają na królów, hierarchę Hemmelfarta oraz przede wszystkim Filippe Eilhart , która postanowiła pozbyć się szpiega za odkrycie informacji na temat śmierci króla Vizimira, w których czarodziejka odegrała rolę niebagatelną.

Dijkstra, szef tajnych służb króla Vizimira Redańskiego, nie wyglądał na szpiega. Daleko odbiegał zwłaszcza od stereotypu, zgodnie z którymi szpieg zawsze powinien być niski, chudy, szczurowaty, łyskający małymi przenikliwymi oczkami spod czarnego kaptura. Dijkstra, jak wiedział Jaskier, nigdy nie nosił kapturów i zdecydowanie przedkładał jasne kolory stroju. Mierzył blisko siedem stóp, a ważył prawdopodobnie niewiele mniej niż dwa centary. Kiedy krzyżował przedramiona - a krzyżował z upodobaniem - wyglądało to tak, jak gdyby dwa kaszaloty uwaliły się na wielorybie. Jeżeli szło o rysy twarzy, kolor włosów i karnację, przypominał świeżo wyszorowanego wieprza. Jaskier znał bardzo mało osób, których aparycja byłaby równie myląca co aparycja Dijkstry. Bo ów wieprzowaty olbrzym, sprawiający wrażenie wiecznie sennego, rozlazłego matoła, dysponował niebywale żywym umysłem. I nielichym autorytetem.
Krew elfów

Popularne na dworze króla Vizimira powiedzonko głosiło, że jeśli Dijkstra twierdzi, że jest południe, a dookoła panują nieprzebite ciemności, należy zacząć niepokoić się o losy słońca.
Krew elfów

- Wiem o tym. Uważa tak na przykład Dijkstra, szef wywiadu Redanii. Dijkstra myli się rzadko, można więc przyjąć, że i tym razem ma rację. Ale jedno nie wyklucza drugiego. Totumfacki czarodzieja może być jednocześnie nilfgaardzkim szpiegiem.
Czas pogardy

W izbie nie czekał na niego grododzierżca, ale ten drugi, wielgachny i gruby. Aplegatt znał go - był to Dijkstra, zaufany króla Redanii. Dijkstra - goniec wiedział o tym - był uprawniony do wysłuchania wiadomości przeznaczonej wyłącznie dla uszu króla.
Czas pogardy

- To dla mnie radość - zapewnił szef tajnych służb króla Vizimira - znowu cię widzieć, Yennefer. Zwłaszcza w tak miłym towarzystwie. Panie Geralt, moje najgłębsze uszanowanie...
Geralt powstrzymując się od zapewnienia, że jego uszanowanie jest jeszcze głębsze, uścisnął podaną dłoń - a raczej spróbował to uczynić, bo jej rozmiary przekraczały normy i uczyniły uściśnięcie praktycznie niemożliwym. Olbrzymi szpieg ustrojony był w jasnobeżowy dublet, dość nieformalnie rozpięty. Widać było, że czuje się w nim swobodnie.

Czas pogardy

- Nie tytułuj mnie - skrzywił się Dijkstra. - Nie jestem żadnym hrabią. Vizimir nakazał mi się tak przedstawiać, by nie drażnić dworaków i magików moim chamskim rodowodem.
Czas pogardy

– (...) w kraju zapanowało bezhołowie. I terror. Polowanie na Scoia'tael i nilfgaardzkich szpiegów. Dijkstra szalał po całym kraju, szafoty spłynęły krwią. Dijkstra nadal nie może chodzić. Noszą go w lektyce.
Czas pogardy

– Lennep – Dijkstra uniósł na agenta swe zimne, bladobłękitne oczy. – Nie bądź nadgorliwy. (…)
– Przez dwa tygodnie nie mogłem przez niego chodzić. Straciłem twarz wobec Filippy, musząc jak pies skamleć i prosić o jej cholerne czary, bo inaczej kusztykałbym do dzisiaj.

Chrzest ognia

Dijkstra studiował w akademii oxenfurckiej i choć nie uzyskał tytułu magistra, znał podstawy nadętego uniwersyteckiego żargonu. Niechętnie jednak się nim posługiwał, bo w głębi duszy nie cierpiał pompy i wszelkich form pretensjonalnego ceremoniału.
Chrzest ognia

Królewicz Radowid był małoletni, królowa Hedwig przybita tragiczną śmiercią męża, arystokracja zastraszona, ogłupiała, skłócona i podzielona na frakcje. W Redanii faktyczne rządy sprawował Dijkstra. Dijkstra bez trudu uzyskałby każdą godność, jaką by tylko zechciał. Ale Dijkstra żadnej nie chciał.
Chrzest ognia

Straszny z ciebie skurwysyn - powtórzył król, poważniejąc. - Ale porządny i przyzwoity skurwysyn. A to rzadkość w tych parszywych czasach.
Wieża Jaskółki

Ty, Dijkstra, też bez skrupułów posługujesz się intrygą, przekupstwem, szantażem i torturami. Okiem nie mrugniesz, skazując kogoś na śmierć lub każąc skrytobójczo zamordować. To, że wszystko robisz dla królestwa, któremu wiernie służysz, nie usprawiedliwia cię i nie czyni w moich oczach sympatyczniejszym. Bynajmniej. Wiedz o tym. (...) Ty jednak - ciągnął Esterad - jesteś, jak się rzekło, skurwysynem prawego charakteru. I dlatego cię lubię i szanuję, dlatego udzieliłem ci prywatnej audiencji. Bo ty, Dijkstra, mając miliony okazji, nigdy w życiu nie zrobiłeś niczego dla prywaty i nie ukradłeś nawet szeląga z państwowej kasy. Nawet pół szeląga.
Wieża Jaskółki

Pielgrzym był wysoki i potężnie zbudowany, mierzył jak nic siedem stóp, a żeby go przeważyć na szali wagi, Boreas szedł o każdy zakład, potrzebny byłby ciężar co najmniej dziesięciu pudów. Pielgrzymi kij, drąg gruby jak hołobla, wyglądał w jego ręku jak laseczka. Boreas Mun dziwił się zaiste, jakim sposobem taki wielki ciołek zdołał się tak zwinnie podkradać.
Pani Jeziora

Uścisnąłwszy dłoń tropiciela, pielgrzym i elf wyciągnęli prawice ku sobie.
– Świat się odmienił – powiedział pielgrzym. – Coś się skończyło. Jestem... Sigi Reuven.

Pani Jeziora

W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon Edytuj

Dijkstra.jpg

Dijkstra w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon

W grze Wiedzmin 3 (1275 roku) Dijkstra jest jednym z czterech bossów Novigradu, zleca on wiedzminowi pomoc w zabiciu Radowida V Srogiego króla Redanii, który w czasie wojny zaczął pogłębiać się w szaleństwie.

W grze jest jednym z czterech bossów Novigradzkiego półświatka. Razem z Królem Żebraków i Tasakiem planuje jak zabić Skurwiela Juniora. Geralt pomaga mu odnaleźć jego skarb zrabowany przez Jaskra. W zamian dostarcza mu informacje dotyczące barda. W późniejszym okresie gry razem z Rochem. Zleca odnalezienie szewca wraz, z którym planują zamach na Radowida V Srogiego. Możemy poprosić go o pomoc w odbiciu Jaskra z rąk straży świątynnej oraz w sprawie Bitwy w Kaer Morhen. Jeżeli w czasie rozmowy z Menge wypytaliśmy go o skarb hrabiego, ten się zgodzi wysyłają na miejsce zasadzki kilku swoich ludzi oraz dając środki na bitwę. Jeżeli natomiast nie spytaliśmy się Kaleba o skarb Reuvena, ten w obu sprawach odmówi. W akcie III gry wygrał w gwinta Filippę Eilhart w postaci sowy, która po przybraniu swej właściwej formy rujnuję jego łaźnię. Geralt obezwładnia ją i razem wychodzą z łaźni. Zatrzymuje ich jednak Dijkstra który chce zabić czarodziejkę. W czasie rozmowy może nam zaproponować udział w zabójstwie Radowida. Możemy też wydostać się z łaźni poprzez złamanie Dijkstrze drugiej nogi.

Jeśli król Redanii zginie, Dijsktra spotyka się z Talarem, Rochem, Ves i Geraltem w teatrze madame Iriny. Tłumaczy, że nie zamierza się poddać Nilfgaardowi, więc Redania będzie walczyć aż wygra, a układ Roche'a i Talara z Emhyrem jest sprzeczny z jego racją stanu. Zdradza swoich sojuszników informując Geralta, że ta sprawa jego nie dotyczy. Wiedźmin może stanąć w obronie przyjaciół i zabić byłego hrabiego lub odejść.

Jeżeli Geralt poprze jego decyzje i pomoże mu zorganizować zamach, Dijkstra zostanie kanclerzem Redanii i zjednoczy Północ pokonując Nilfgaard i skupi się na budowaniu manufaktur, niezależnego sądownictwa i ekonomii.

Ciekawostki i inne informacje Edytuj

Dijkstra 10 years laterr by MIHO24.jpg

Dijkstra według grupy modderskiej Square Crusaders, autorka - MIHO

  • Od nazwiska redańskiego agenta został nazwany trunek podawany więźniom w Drakenborgu - "Wytrawny Dijkstra".
  • Dijkstra prawdopodobnie miał żonę i trójkę dzieci.
  • Nie skończył studiów na uniwersytecie oxenfurckim.
  • Szef wywiadu pochodził z niskiego stanu społecznego, jednak za sługi wobec Redanii, Vizimir nadał mu tytuł hrabiego (aby nie razić władyków).
  • W książce nie ma jasnych danych odnośnie do tego, kto planował zabić Dijkstrę. Jednak z ostatniej rozmowy Dijkstry z Filippą Eilhart wynika, że to ona dokonała zamachu na życie arcyszpiega. Miała to uczynić, ponieważ Dijkstra odkrył, że to ona stała za zamachem na króla Vizimira. Władze Redanii najprawdopodobniej nie uczestniczyły w zamachu, przeprowadziły nawet śledztwo w tej sprawie. O tym, że mordercy nie zostali nasłani, przez władze świadczy także to, że zamordowali strażników i błyskawicznie się ulotnili.
    • Jednak gdy spytamy Fillippę, czy rzeczywiście nasłała na Sigiego zabójców, ona zaprzeczy, mówiąc, że kochała go, ale nudziło ją, że nie oddzielał polityki od życia prywatnego.
  • Gdy Wiedźmin dowiedział się gdzie się ukrywa Vilgefortz, polecił Jaskrowi dostarczyć Dijkstrze list, w którym wyjawił położenie kryjówki czarownika. Niestety zamek Stygga, gdzie się ukrywał Vilgefortz był poza jurysdykcją państw Północnych w tym Redanii, więc Dijkstra przekazał tę wiadomość Szefowi Nilfgardzkiego wywiadu Vattierowi de Rideaux, ten w ramach rewanżu przekazał Dijkstrze cenne informacje. Prawdopodobnie przekazano mu informacje na temat śmierci Vizimira, istnieniu Loży oraz ostrzeżenie o zamachu na jego życie.
  • Dijkstra to prawdziwe nazwisko. Najbardziej znanym jego posiadaczem był holenderski informatyk, który współtworzył podwaliny współczesnego programowania komputerowego, Edsger Wybe Dijkstra.
  • W napisanym wcześniej niż Saga opowiadaniu "Coś się kończy, coś się zaczyna" epizodycznie występuje "poseł króla Sigismunda". Może to oznaczać, iż według pierwotnego zamysłu autora, Dijkstra po zamordowaniu Vizmira miał zostać królem Redanii.
  • Dijkstra nigdy nie zrobił nic dla prywaty ani nie ukradł, ani szeląga z państwowej kasy.
  • Bezskutecznie próbował rozszyfrować sieć wywiadu handlowego i wojennego króla Koviru - Esterada Thyssena, wg plotki na nic też zdały się próby "podłkładania" królowi swoich najatrakcyjniejszych agentek, gdyż król bezgranicznie kochał swoją żonę Zuleykę.
  • Podczas II Wojny z Nilfgaardem udał się do Koviru prosić króla Esterada Thyssena o finansowe wsparcie. W trakcje prywatnych audiencji oboje przypadli sobie do gustu, nawet opowiadali sobie dowcipy, a król określił go mianem "porządnego skurwysyna".
  • W czasie wizyty w Lan Exter ma on 48 lat (jest młodszy od Esterada Thyssena o 8 lat)
  • Cesarz Nilfgaardu wspomniał "Dijkstra prędzej umrze, niż zdradzi mi, swojego informatora". Co sugeruję ochronę swoich kontaktów i informatorów przez Dijkstrę nawet za cenę swojego życia.
  • Sigismund znaczy w języku łacińskim "Zygmunt".
  • W grze głosu użycza mu Andrzej Blumenfeld, a w audiobookach Janusz Nowicki.
  • Postac Talara z gry komputerowej "Wiedźmin" jest oparta na Dijkstrze.
  • Jego wizerunek widnieje na karcie szpiega do gry w gwinta.
  • W grze Wiedźmin 3 Dziki Gon po odpowiednim poprowadzeniu dialogu Geralt ma szanse ponownie złamać mu nogę.
  • W tej samej grze ma trolla- Barta, którego wygrał od handlarza w Zerrikani.
  • W grze Wiedźmin 3 Dziki Gon w Novigradzie mówi wiedźminowi, że wyznał Filippie Eilhart co do niej czuje, lecz ta odpowiedziała, że preferuje kobiety.
  • W Novigradzie Dijkstra był bliski zabicia Filippy Eilhart, jednak od śmierci ratuje ją fakt, iż była ona potrzebna Geraltowi w pokonaniu Dzikiego Gonu.
  • Na złamaną nogę zakłada coś podobnego do współczesnego stabilizatora kolana.

Więcej w Fandom

Losowa wiki