Fandom

Wiedźmińska Wiki

Skellige

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij

Wyspy Skellige
Stolica Kaer Trolde
Ustrój polityczny monarchia
Głowa państwa jarl (później prawdopodobnie król) Crach an Craite
W grze Wiedźmin 3 w zależności od wyboru gracza

Cerys an Craite

Hjalmar Krzywogęby

Svanrige Tuirseach

Język urzędowy Starsza Mowa (Dialekt Skellige)
 Waluta brak informacji, prawdopodobnie Złoty Dukat Cintryjski

Herb
nieoficjalny

Nieoficjalny herb Skellige

Flaga i bandera
nieoficjalne
Nieoficjalna flaga i bandera Skellige

OrteliusSkellige.png

Wyspy Skellige na Mapie Orteliusa

Skellige – państwo leżące na archipelagu wysp o tej samej nazwie, u wybrzeży Cintry. Wyspy te opływają w legendy, słyną z korsarzy i ich statków. Ludzie, którzy osiedli na wyspach, zamiast walczyć ze Starszymi Rasami, postanowili z nimi koegzystować.

Geografia Edytuj

Skelligeislandtw3.jpg

Jedna z Wysp w grze komputerowej Wiedźmin 3: Dziki Gon

Górzysty archipelag znajduje się niedaleko od brzegów Cintry, oddziela go od niej Głębia Sedny. Składa się z mnóstwa wysp, z których największą jest Ard Skellig, na którym zbudowano największe miasto, warownię i stolicę państwa – Kaer Trolde. Mniejszą wyspą jest An Skellig, oddzielona od większej cieśniną Sund, która od strony północnej ma liczne fiordy, a od południowej jest płaska i niska. Spikeroog, leżąca u zachodniego wlotu do cieśniny Sund jest poprzecinana licznymi, wysokimi pasmami gór, często tonącymi w chmurach. Kolejną wyspą, znajdującą się na wschód od An Skellig, jest Undvik, na której w skalistych klifach schronienie znajdowały liczne ptaki morskie. Jeszcze dalej na wschód znajduje się najmniejsza, ale i jedna z najwyższych wysp archipelagu Hindarsfjall, gdzie znajduje się Święty Gaj Hindar. Najdalej na południe wysuniętą wysepką jest Faroe.

Klimat Edytuj

Klimat panujący na archipelagu jest surowy, mieszkający tam ludzie często muszą zmagać się z porywistym, morskim wiatrem i chłodem.

Główne miasta i warownie Edytuj

Inne miejsca Edytuj

Struktura społeczna[1] Edytuj

Archipelag Skellige zachował, znany jeszcze z czasów walk z elfami, monarchistyczny system rządów, w którym na czele stoi najwyższy z jarlów, którego czasem nazywa się konungiem (królem). Zgromadzenie decyduje, który z wodzów ma najlepsze predyspozycje do rządzenia całym Skellige i obiera najsilniejszego oraz najlepiej prosperującego. Po obiorze pierwszego z rodu, często zdarza się tak, iż następcami zostają jego potomkowie.

Społeczeństwo podzielone jest na klany, które częstokroć wzajemnie się zwalczają. Na ich czele stoją w pierwszej kolejności władcy ziemscy zwani bondami, którzy są jednocześnie głowami znanych rodów. Bond, który zgromadzi pod sobą kilka klanów staje się jarlem, a ten z czasem może nawet konungiem.

Lokalnymi ośrodkami władzy, skupiającymi w sobie głównie sądownictwo, są thingi. Są to wiece wolnych mężczyzn, odbywające się na wiosnę we wcześniej ustalonym miejscu. Decyzje tego zgromadzenia muszą respektować bondowie i jarlowie, jednak konung jest podrzędny jedynie wobec althingu, który zwoływany jest co roku na dwa tygodnie. Mogą w nim uczestniczyć wszyscy wolni obywatele państwa, jednak zwykle są oni przez kogoś reprezentowani. Sądy na thingach są sprawowane przez radę składającą się z sześciu bondów, zwanych na ten czas gondi, przewodniczącym tejże rady jest lagman, co w przekładzie na mowę wspólną oznacza głosiciel prawa.

Archipelag jest jednym z niewielu miejsc w świecie Kontynentu, w którym chłopi i rybacy są obywatelami równorzędnymi biorącymi udział w życiu politycznym. W większości, mieszkańcy Skellige to wolni chłopi, posiadacze uprawianej ziemi, ludzie nie uważani za gorszych od innych i cieszący się pełnią praw.

Klany Edytuj

Skelligeclansconcept.png

Grafika koncepcyjna ukazująca klany na Wyspach Skellige.

Obecnie znamy siedem wyspiarskich klanów[2]. Należą do nich:
  • Klan an Craite
  • Klan Tuirseach
  • Klan Brokvar
  • Klan Heymaey
  • Klan Dimun
  • Klan Drummond
  • Klan Tordarroch (według gry Wiedźmin 3)

Kultura Edytuj

Mieszkańcy Skellige żyją głównie z rybołówstwa i handlu morskiego, a także z łupieżczych napadów na nadbrzeżne miasta. Mężczyźni i kobiety są tu bardzo odważni i rzadko kiedy okazują strach. Tutejsza ludność, w przeciwieństwie do innych, nie ma poglądów rasistowskich.

Religia Edytuj

Na wyspach Skellige wyznawany jest kult bogini Frei, z siedzibą w świętym gaju Hindar na wyspie Hindarsfjall.

Siły zbrojne Edytuj

Drakkar (Larousse - detail - complete ship) A Brun.jpg

Typowa łódź wojenna Skellige - drakkar

Do sił zbrojnych Skellige należy głównie świetnie wyszkolona marynarka wojenna, składająca się z drakkarów. Wyspiarze ze Skellige są prawdziwym wzorem męstwa.

Obywatele Skellige Edytuj

W grze wiedźmin 3 Dziki Gon Edytuj

W grze wiedźmin 3 dziki gon na Skellige panuje bezkrólewie po tym jak dotychczasowy Król Bran zginął w czasie polowania. Kiedy Geralt dociera do portu w Kaer Trolde jest świadkiem jego pogrzebu po którym wszyscy zgromadzeni udają się na ucztę gdzie rozpoczyna się walka o koronę. Pretendentami do korony są między innymi dzieci Cracha an Craite: Cerys i Hjalmar, a także syn poprzedniego władcy Svanrige Tuirseach. Odpowiednio kierując Geraltem gracz ma wpływ na to kto zostanie nowym władcą i jaki będzie dalszy los Skellige.

  • Jeśli Geralt w zadaniu Królewski Gambit pomoże Cerys an Craite to zostanie ona nową królową Skellige i doprowadzi ten kraj do rozkwitu gospodarczego. Dzięki temu Skeligijczycy bardzo się wzbogacą, ale stracą też dawny pazur.
  • Jeżeli Geralt w zadaniu Królewski Gambit pomoże Hjalmarowi Krzywogębemu to zostanie on nowym Królem Skellige i poprowadzi swój lud na wojnę z Nilfgaardem. Skellige będzie odtąd prowadzić nieustanną, regularną wojnę z Cesarstwem nawet jeśli w tej wojnie utopi własny lud we krwi.
  • Jeśli Geralt nie pomoże w zadaniu Królewski Gambit ani Cerys ani Hajalmarowi lub też nie pomoże im on wcześniej w zadaniach Wybraniec Bogów i Władca Undvik to nowym Królem Skellige zostanie Svanrige Tuirseach. Władca ów nie będzie zbytnio poważany przez jarlów i wprowadzi na wyspach rządy absolutne na wzór kontynentalnych monarchii. Cel ten osiągnie jednak po przelaniu krwi wielu swoich rodaków.

Z górnych tarasów cytadeli Kaer Trolde, głównej warowni Ard Skellig, widać było cały bez mała archipelag. Na wprost, za cieśniną, leżała An Skellig, od strony południowej niska i płaska, od niewidocznej północnej urwista i pocięta fiordami. Po lewej, daleko, ostrymi kłami raf rozbijała fale wysoka i zielona Spikeroog, z górami o szczytach tonących w chmurach. Po prawej widać było strome klify wyspy Undvik, rojące się od mew, petreli, kormoranów i głuptaków. Zza Uadyik wyłaniał się lesisty stożek Hmdarsfjall, najmniejszej wysepki archipelagu. Gdyby zaś wejść na sam szczyt którejś z wież Kaer Trolde i spojrzeć w kierunku południowym, ujrzałoby się samotną, oddaloną od pozostałych wyspę Faroe, sterczącą z wody niby grzbiet olbrzymiej ryby, dla której ocean jest za płytki.
Wieża Jaskółki

– (...) Zdarzało się wcale często, że Skellige dawały azyl ściganym przez prawo. Nie brakuje na Wyspach możliwości ni okazji, by odkupić winy ciężką pracą, męstwem, poświęceniem, krwią.
Wieża Jaskółki

Ciekawostki i inne informacje Edytuj

  • Ragh nar Roog.
  • Na mapie do gry Wiedźmin wyspy zostały błędnie "namalowane" u wybrzeży Verden, a nie Cintry.
  • "The Witcher: Outcast" - jeden ze skasowanych pudełkowych dodatków do pierwszego Wiedźmina miał rozgrywać się na wyspie Faroe położonej w archipelagu Skellige. Za jego produkcję było odpowiedzialne kanadyjskie studio roXidy, twórcy cenionej płatnej przygody "Wyvern Crown of Cromyr" do Neverwinter Nights. Na początku 2010 roku do internetu wyciekły materiały koncepcyjne z tego rozszerzenia.
  • Piraci ze Skellige są nawiązaniem do ludów nordyckich. Tak jak wikingowie łupią i palą swoimi drakkarami nadbrzeżne królestwa.
  • Wyspy Skellige pojawiają się w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon.
  • W tej samej grze na wyspie Undvik pojawia się siódmy klan - Tordarroch.
  • W tej samej grze niektóre wyspy są błędnie przedstawione.
  • Nazwa Skellige została najpewniej zapożyczona od Wysp Skellig leżących u wybrzeży Irlandii.

Przypisy Edytuj

  1. Wiedźmin: Gra Wyobraźni
  2. Link do prezentacji CD Projectu na Siggraph 2013

Więcej w Fandom

Losowa wiki