FANDOM

Starsza Krew (w języku elfów Hen Ichaer) - według mylnych podań utożsamiana z krwią skażoną, skalaną, przeklętą. Klątwę według ludzkich legend Lara Dorren rzuciła na Cerro, drugą żonę króla Redanii, Vridanka - pierwszą była półelfka, szlachcianka kovirska Beatrix (matka Falki). Elfie podania mówią z kolei o rozpaczliwych błaganiach Lary, by Cerro zajęła się jej córką - Riannon. Mit o przeklętej krwi - krwi elfów, który błędnie utożsamiano z mitem Starszej Krwi, wyniknął z rebelii Falki, będącej kwarteronką (ćwierćelfką), która dopuszczała się niesamowitych okrucieństw. Po zdławieniu buntu o sukcesję została spalona na stosie. Kolejne pokolenia przejmowały Hen Ichaer, dziedziczoną po kądzieli. Pierwszymi nosicielami genu byli Eredin, Avallac'h (który kochał Larę i miał być ojcem jej dziecka), Auberon - król Aen Elle, i nareszcie Shiadhal - pierwsza z linii ,,cintryjskiej" - jej córka Lara Dorren, która pokrzyżowała plany Aen Elle wiążąc się z ludzkim czarodziejem, Cregennanem z Lod, ich córka Riannon, Fiona (ukryty gen), Amavet (aktywizator), Corbet (aktywizator), Elen (również nieaktywny gen), Muriel (gen nieaktywny), Adalia (gen nieaktywny), Calanthe (pierwszy od pokoleń gen aktywny), Pavetta i nareszcie Ciri, która stanowiła ostatnie pokolenie w tej "gałęzi" i posiadała moce Lary - mogła swobodnie podróżować między wymiarami i czasem. Według przepowiedni, przyszły syn Cirilli, miał zostać mścicielem, który zniszczy stary świat, a na jego gruzach zbuduje nowy. Mówiła o tym przepowiednia Ithlinne.

- Czy teraz pojąłeś już, kim jest naprawdę Cirilla, księżniczka Cintry? Dzieci Starszej Krwi... Ostatnia odrośl tego cholernego drzewa nienawiści! Ostatnia gałąź, a na niej ostatnie zatrute jabłuszko...
- Starsza Krew... Tak daleko wstecz... Pavetta, Calanthe, Adalia, Elen, Fiona...
- I Falka.
- Na bogów, to niemożliwe! Po pierwsze, Falka nie miała dzieci! Po drugie, Fiona była legalną córką...
- Po pierwsze, o młodości Falki nie wiemy nic. Po drugie, nie rozśmieszaj mnie, Fenn. Wiesz wszakże, że na dźwięk "legalny" chwytają mnie spazmy wesołości. Ja wierzę w ten dokument, bo moim zdaniem jest autentyczny i mówi prawdę. Fiona, prababka Pavetty, była córką Falki, tego potwora w ludzkiej skórze. Do diabła, nie wierzę w te wszystkie wariackie wieszczby, proroctwa i inne bzdury, ale gdy przypomnę sobie teraz przepowiednię Itliny...
- Skalana krew?
- Skalana, skażona, przeklęta, to można różnie rozumieć. A według legendy, jeśli pamiętasz, właśnie Falka była przeklęta, bo Lara Dorren aep Shiadhal rzuciła klątwę na jej matkę... (...)
A w bajkę o Starszej Krwi ktoś wierzy. Zwłaszcza we fragment mówiący o tym, że z krwi Falki narodzi się mściciel, który zniszczy stary świat, a na jego gruzach zbuduje nowy.
- I tym mścicielem miałaby być Cirilla?
- Nie. Nie Cirilla. Jej syn.

Czas pogardy

"Zrodzi się mściciel z mojej krwi - zakrzyknęła w głos. - Zrodzi się ze skalanej Starszej Krwi niszczyciel narodów i światów! On pomści mękę moją! Śmierć, śmierć i pomsta wam wszystkim i pokoleniom waszym!" Tyle jeno zdołała wykrzyczeć, nim zgorzała. Tak zginęła Falka, taką karę poniosła za przelaną krew niewinną.
Czas pogardy

- Fiona - powiedziała spokojnie Enid an Gleanna - nie była nosicielką genu Starszej Krwi. Który my już wówczas nazywaliśmy genem Lary. (...) - Nosicielem genu Lary był Amavet, a nasz eksperyment trwał. Bo Anna Kameny, przez którą stracili życie kochanek i mąż, będąc jeszcze w żałobie po obydwu powiła bliźnięta. Chłopca i dziewczynkę. Ojcem był niewątpliwie Amavet, bo dziewczynka była nosicielką genu. Otrzymała imię Muriel.
- Muriel Piękna Łotrzyca? (...) -Zaraz - Sabrina gwałtownym ruchem rozburzyła włosy. - Muriel Piękna Łotrzyca była przecież matką Adalii zwanej Wróżką...
- Zgadza się - potwierdziła Francesca. - Ciekawa osoba, Adalia. Silne Źródło, doskonały materiał na czarodziejkę. Niestety nie chciała być czarodziejką. Wolała być królową.
- A gen? - spytała Assire var Anahid. - Nosiła go?
- Ciekawe, ale nie.
- Tak myślałam - kiwnęła głową Assire. - Gen Lary może być przekazywany w sposób ciągły tylko po linii żeńskiej. Jeśli nosicielem jest mężczyzna, gen zatraca się w drugim, najdalej w trzecim pokoleniu.
- Ale po tym się jednak uaktywnia - rzekła Filippa Elihart. Pozbawiona genu Adalia była wszak matką Calanthe, a Calanthe, babka Ciri, była przecież nosicielką genu Lary.
- Pierwszą po Riannon - odezwała się nagle Sheala de Tancarville - Popełniliście błąd, Francesca. Jeden, ten właściwy, był utajniony, latentny, przegapiliście go u Fiony, zmyleni silnym i wyraźnym genem Amaveta. Ale to, co miał Amavet, nie było genem, lecz aktywizatorem. Pani Assire ma rację. Idący w męskiej linii aktywizator był już u Adalii tak mało wyraźny, że nie wykryliście go. Adalia była pierwszym dzieckiem Łotrzycy, następnie z pewnością nie miały nawet śladu aktywizatora. Latentny gen Fiony też zapewne zanikłby u jej męskich potomków najdalej w trzecim pokoleniu. Ale nie zanikł i ja wiem, dlaczego. (...)
- Przepraszam za iście jarmarczną psychokinezę - uśmiechnęła się każąc czerwonemu jabłku unieść się wysoko nad stół. - Ale za pomocą lewitujących owoców będzie mi łatwiej wszystko objaśnić, w tym i błąd, jaki popełniliśmy. To czerwone jabłuszko to gen Lary, Starsza Krew. Zielone jabłko wyobraża gen latentny. Granat to pseudogen, aktywizator. Zaczynajmy. Oto Riannon, czerwone jabłuszko. Jej syn Amavet, granat. Córka Amaveta Muriel Piękna Łotrzyca, i jego wnuczka Adalia, wciąż granaty, przy czym ostatni w zaniku. A oto druga linia: Fiona, córka Riannon, zielone jabłuszko, Jej syn Corbett, król Cintry, zielony. Syn Corbetta i Elen Keadweńskiej, Dagorad, zielony. Jak zauważyłyście, w dwóch kolejnych pokoleniach wyłącznie męscy potomkowie, gen zanika, jest już bardzo słabiutki. Na samym dole mamy oto teraz jednak granat i jabłuszko zielone. Adalia, księżna Mariboru i Dagorad, król Cintry. I córka tych dwojga, Calanthe. Czerwone jabłuszko. Odrodzony silny gen Lary.
- Gen Fiony - kiwnęła głową Margarita Laux-Antille - spotkał się z aktywizatorem Amaveta poprzez małżeński incest. Nikt nie zwrócił uwagi na pokrewieństwo? Żaden z królewskich heraldyków i kronikarzy nie zwrócił uwagi na jawne kazirodztwo?
- Nie było to takie jawne. Anna Kameny wszakże nie rozgłaszała, że jej bliźnięta były bękartami, bo rodzina męża wnet wyzuła by ją i dzieci z herbu, tytułów i majątku. Plotki i owszem, pojawiły się i uporczywie krążyły, i to nie tylko wśród plebsu. Męża dla skażonej incestem Calanthe trzeba było szukać aż w dalekim Ebbing, dokąd plotki nie dotarły.
- Dodaj do twej piramidki dwa następne czerwone jabłka, Enid - powiedziała Margarita. Teraz zgodnie ze słuszną uwagą pani Assire, odrodzony gen Lary idzie gładko po linii żeńskiej.
- Tak. Oto Pavetta, córka Calanthe. I córka Pavetty, Cirilla. Jedyna spadkobierczyni Starszej Krwi, nosicielka genu Lary.
- Jedyna? - spytała ostro Sheala de Tancarville. - Jesteś bardzo pewna siebie, Enid.

Chrzest ognia

W grze komputerowej Wiedźmin Edytuj

Books Generic other Starsza Krew
Vilgefortz z Roggeveen

Nie da się dokładnie prześledzić drogi genu Lary Dorren. Losy całych pokoleń giną w pomroce dziejów, obraz zaciemniają niejasne rodowody bękartów, celowe fałszerstwa historii i zwyczajny brak zródel. W wielu przypadkach Starsza Krew rozrzedzila sie i stracila swoja moc. Ponadto nie kazde Zródlo zawdziecza swoje zdolnosci magiczne obecnosci genu Lary. Nieliczni, u których ujawnila sie mutacja, cechuja sie niezwyklymi zdolnosciami. Potrafia wedrowac w czasie i przestrzeni, posiadaja równiez pewne zdolnosci magiczne. Ich talenty sa jednak dzikie i niekontrolowane. Objawiaja sie pod wplywem stresu lub silnych emocji i zaskakuja nawet ich posiadacza.

Historia zna przypadki wedrowców miotanych w czasie i przestrzeni przez wlasne zdolnosci. Z tego powodu Bractwo Czarodziejów powinno roztoczyc szczególna opieke nad dziecmi-zródlami i wychowywac je pod czujna opieka.

O możliwościach Źródeł, czli ludzi, w żyłach których płynie Starsza Krew.

Dziennik Edytuj

Głosariusz: Starsza Krew

Cena Edytuj

 Kupno Sprzedaż 
80 Items Oren  16 Items Oren 

Lokacje Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki