FANDOM

People Brickmaker 6

Starszy ceglarz' - postać stworzona na potrzeby gry komputerowej "Wiedźmin" (jeden z tzw. statystów, czyli commonerów), nieznany z imienia i nazwiska niezbyt stabilny umysłowo senior wioski ceglarzy.

Historia

Początkowo nic nie stało na drodze do prawidłowego rozwoju umysłu starszego ceglarza, lecz zmieniło się to na skutek nieszczęsnego wypadku, kiedy mając 6 lat bawił się w pewną specyficzną grę polegającą na tym, iż podrzucało się do góry cegłę, liczyło do pięciu i uciekało przed spadającym przedmiotem, żeby nie otrzymac od niego uderzenia w głowę. Fatalne zdolności matematyczne ceglarza zaowocowały tym, że mieszkańcy wioski do dziś obwiniają o niedorozwinięcie umysłowe ceglarza. Faktem jest, iż od tego momentu przyjął niecodzienny sposób mówieniu, polegający na powtarzaniu co jakiś czas nieartykułowanych dźwięków "Bbbba!". Mimo, że uchodził wśród swoich i innych przyjezdnych (np. u Zygfryda) za skończonego idiotę, to jednak posiadał zaskakujący zasób informacji o lesie na bagnach, stając się miejscowym niezawodnym wskazidrogą. Często podróżował po bagnach i nie gubił się wbrew swojej zaburzonej zdolności pojmowania. Chociaż jego sposób mówienia mógł budzic politowanie, sam pozostał serdecznym człowiekiem, zawsze chętnie pomagającym innym, w tym strudzonym wędrowcom.

Ani na krok nie opuszcza wioski ceglarzy w lesie na bagnach. Przy pierwszym spotkaniu z Geraltem wzbudza u niego zaniepokojenie swoim sposobem mówienia, lecz szybko starszy ceglarz go uspokaja i wyjaśnia powody złapania tej przypadłości. Mimo bycia bardzo wyrazistą i barwną postacią spełnia w grze rolę czysto informacyjną, nie jest w żaden sposób związany z fabułą gry, chociaż udziela mnóstwo interesujących wskazówek

Mimo osobistych walorów pozostaje jednak, jak większośc pobratymców, osobą słabo wykształconą i niezbyt rozgarniętą, nazywając golemy "gelomami", kiedy Geralt z kolei pyta go o to, gdzie można znaleźc drwali, dziwi się, że wiedźmin nie wie, iż drwale zawsze siedzą na przesiece (chodziło Geraltowi o dokładne dane znalezienia miejsca). Jeżeli w rozdziale II gracz wszedł w przedostatnią fazę zadania "Na wagę złota", wówczas niedaleko starej poręby i cmentarzyska golemów rozbity ostanie obóz Zakonu Płonącej Róży pod wodzą Zygfryda z Denesle. Ów rycerz w dialogu z Geraltem będzie mu wyjaśniał, że "najpierw jakiś idiota - niech Wieczny Płomień rozświetli mroki jego umysłu! - bełkotał coś o komarach i gelomach, a potem oberwałem kolcem echinopsa w nogę!". Nie trzeba się wysilac, żeby domyślic się, o kim mówi ranny rycerz.

Opowieści starszego ceglarza

Bbba, bbba... Bagna są duże i głębokie, i komary w dupę tną. Oj, strasznie ostatnio tną... Na bagnach to mieszkają: druidy, ceglarze, drwale i potworzyska... i komary. Bbba, bbba... to o czym opowiadać? No, ceglarze to my... bbba, bbba, tu zara, prosto pójdzieta i wiocha bedzie. Tam Starsza siedzi, jej słuchać trza. My cegły robimy, bbba, bbba. Co jeszcze chceta wiedzieć? Bbba, bbba... Drwale siedzom na przesiece, a gdzie indziej mieliby siedzieć? (...) Bbba, bbba... Wycinka jest na południe od wioski ceglarzy, najpewniej ścieżką iść. Straszną jaskinię minąć i dalej, aż do przesieki. Bbba, bbba... potworów ci u nas dostatek. Mamy tu błędaki i mamuny, przez które uczciwy ceglarz nie może trafić do domu, latawice, chołoboldy, co kraśne czapki noszą... Poza tym komary. Bbba, bbba... krwiopijców, bzykaczy, gamratka ich mać, co roku więcej chyba. A najwięcej to kole wieży najdziecie. Ano, jak prosto ku zachodowi pójdziecie i kole chatki ku południu skręcicie, to do wieży magowskiej dojdziecie. Bbba, bbba... Ale zamknięta ona i nic tam, ino komary zatracone i gelomy jakoweś. Bbba, bbba... [Gdzie mieszkają druidzi?] To najdalszy zakąteczek, tamuj drzewa pikne i stwory dzikie z druidami siedzą. To będzie prosto na południowy zachód, ale iść trza przez przesiekę albo inakszej, ale to już powiedzieć się nie da... Bbba, bbba!

Ciekawostki

  • Głosu użyczył mu Jan Kulczycki.
  • Mimo podeszłego wieku to właśnie Vaskę - przywódczynię ceglarzy - nazywa Starszą.