FANDOM

No to jak, kurwa, będzie, robimy interes?
— Kultowy tekst Talara skierowany do Geralta[źródło]

Bernard „Talar” Dukat – szef wywiadu Temerii i lewa ręka króla Foltesta działający dawniej in cognito jako paser w Wyzimie Klasztornej z siedzibą niedaleko loszku.

Później działa jako szewc i wmieszany jest w spisek przeciwko królowi Radowidowi V. Jest osobą mającą dobre kontakty ze strażą miejską w Wyzimie Klasztornej i możliwie też w Handlowej.

Postać występująca w grach Wiedźmin i Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Gra Wiedźmin

Przy pierwszym spotkaniu przedstawia się: „Jestem paserem. Sprzedaję i kupuję”, a każdy następny dialog rozpoczyna słowami: „No, to jak kurwa będzie, robimy interes?”. Można z nim urządzić pojedynek w piciu: wygrana z Talarem sprawi, że ten odda wiedźminowi książkę „Ludzie z cienia, czyli historia tajnych służb temerskich". Podarowanie tej książki pucybutowi - Ori Reuvenowi zaowocuje ciekawymi informacjami od niego, w tym pierścienia proroka Lebiody, który umożliwi Geraltowi swobodne przejście do domu Shani.

Na początku aktu II Geralt usłyszał, jak Siemko pyta kapitana Vincenta o srebrny miecz dla wiedźmina: „Ten od tego pasera Talara?". Rozpoczyna się wówczas zadanie „Pamięć ostrza”. Po wyjściu z kanałów (zadanie „Wielka ucieczka") Talar jest pierwszą osobą, u której trzeba zasięgnąć informacji o srebrnym mieczu: będą one dosyć ubogie, gdyż Talar nie zna pochodzenia tego miecza, skieruje natomiast bohatera do hazardzisty w karczmie Miś Kudłacz.

W zadaniu „Kościany poker: zawodowiec" jest jednym z potencjalnych graczy, z którymi należy wygrać do zakończenia zadania. 

Talar jest jednym z podejrzanych o współpracę z Salamandrą, figurujących na liście detektywa Raymonda Marloevee'a. W zadaniu „Podejrzany: Talar" po zdobyciu poszlak w rozmowie z Siemkiem za fisstech, z samym Talarem z rozmowy o miecz i na skutek spotkania z tajemniczym człowiekiem w nocy przed lub w domu pasera, gracz może podjąć decyzję o jego winie: uznanie Talara za winnego sprawi, że ten się obrazi i będzie odmawiał interakcji z bohaterem słowami „Odchędoż się". Uniewinnienie doprowadzi do przekazania od Talara informacji o luksusowych zachciankach Azara Javeda (wpis do dziennika o Javedzie plus powiązanie z dywanami w siedzibie Raymonda), a w trakcie wykonywania zadania „Wdzięczność grabarza" umorzy długi grabarzowi, co pozwoli Geraltowi na wejście na cmentarz. Niewinność Talara wychodzi również na jaw w przypadku uniewinnienia reszty podejrzanych, ukończenia zadania „Sekcja zwłok" , „Wdzięczność grabarza" lub „Przyjaciółka z dawnych lat" - w tym ostatnim, gdy Shani otrzyma od wiedźmina czerwone róże (niezależnie od wybrania opcji dialogowej), lekarka wyzna, że dawniej romansowała z „typem spod ciemnej gwiazdy" - Talarem. W trakcie wieczornej przechadzki na grobli zostali zaskoczeni przez dwóch tajemniczych zamaskowanych typów. Początkowo udawała zemdlenie, by później usłyszeć dialog: „Ależ, szefie, myśleliśmy, że jesteśmy niewidoczni" z odpowiedzią: „Niewidoczne, to będą twoje jajca, jak je wam wyrwę i wsadzę w rzyć", na co ona wybuchnęła śmiechem. Niedługo potem zerwali ze sobą.

W akcie III Geralt ponownie spotka Talara w zadziwiających okolicznościach - na przyjęciu w Nowym Narakorcie (zadanie „Eleganckie przyjęcie"). Zostanie przedstawiony przez Triss Merigold. Talar zapyta wiedźmina o motywy jego pogoni za Salamandrą: ideologiczne, osobiste czy jedno i drugie (zadanie „Tożsamość"). Jeżeli Geralt zechce zrobić wrażenie na królewnie Addzie, po rozmowie z Veleradem Talar odpowie, że zna upodobania kulinarne księżniczki. Po podarowaniu mu tajnego listu ze skrzyni w alkowie udzieli nam informacji o mięsie z katoblefasów - ulubionej potrawie Addy. Po wyjściu z karczmy Geralt ujrzy Talara otoczonego przez gwardzistów na czele z Roderickiem de Wettem. De Wett, zaprzysięgły wróg pasera, będzie próbował go aresztować za niepodporządkowanie się treści sfałszowanego edyktu królewskiego (zadanie „Wszyscy ludzie Foltesta"). Gracz może uratować Talara (spotka go w dalszym ciągu w Nowym Narakorcie), uwierzyć de Wettowi i pomóc w zabiciu Talara lub odejść z miejsca konfliktu - wówczas krótka cut-scenka ukaże śmierć Talara. Z jego zwłok można potem zabrać książkę „Ludzie z cienia, czyli historia tajnych służb temerskich". W walce z Talarem o dziwo rozbrzmiewa jeden z plików muzycznych, który słychać w trakcie walki z bossami.

People Thaler

W akcie II sprzedaje następujące towary: saletra, kamień szlifierski, gęsi smalec, łój, czarny proszek, zerrikańska mieszanka, niedźwiedzie sadło, złoty pierścień, książka „Medycyna sądowa", runa słońca, niebieski meteoryt, zwój z recepturami „Księga wilgi", temerski sztylet żelazny, temerski sztylet stalowy, temerski cep bojowy, morgensztern dwuręczny, temerski topór żelazny, pochodnia, dwuręczny topór stalowy, temerski topór stalowy. W akcie III nie można z nim handlować.

Modyfikacje

Jest jednym z bohaterów przygody „Wesele": przybywa na wesele Geralta, gdyż śledzi także obecnego na imprezie Ganfafa; początkowo nie jest chętny do rozmowy z Białym Wilkiem nawet po wypiciu z nim szklanki alkoholu, mówiąc, żeby był cicho, w miarę rozwoju przygody wyjaśnia Geraltowi, że ma baczenie na Ganfafa, gdyż dawniej starał się zabić króla Foltesta i zniknął, kiedy został przygnieciony oddziałami gwardii królewskiej.

Model postaci Talara nie został użyty dla żadnej innej postaci w grze; użyczył go jednak (podobnie jak portretu w dzienniku) mistrzowi fechtunku z przygody „Król żebraków"; ten sam model, tylko że przerobiony (brak monokla, zarost i brązowe, skórzane szaty) posiadał Barega z przygody „I klątwa, i miłość, i zdrada". W modyfikacji „Powrót Białego Wilka" dokonano poprawek w modelu postaci Talara: zyskał szarą, skórzaną koszulę i czarnawy płaszcz, ogólnie jego szaty zyskały lepszą jakość graficzną i więcej detali.

Gra Wiedźmin 3: Dziki Gon

Talar po raz pierwszy pojawia się w zadaniu Spisek. Geralt zostaje wysłany przez Dijkstrę i Roche'a, by odnaleźć ich tajnego informatora, który zaginął podczas wykonywania misji w Velen. Wiedźmin spotyka się z jednym z redańskich żołnierzy, który jest jednym ze współpracowników zaginionego szpiega. Redańczyj udziela mu ważnych informacji. Wkrótce Geralt znajduje wóz szewca i podąża za porozrzucanymi butami. Po krótkiej wędrówce napotyka skalnego trolla, Rogga, przeglądającego kupkę butów. Po rozmowie wiedźmin dowiaduje się, że trolle zabrały szewca do swojej jaskini i zmusiły go do zrobienia dla nich butów. Tam dowiaduje się, że jest to Talar, który nie pracuje, ale uczy Ogga i Pogga przeklinać. Geralt może przekonać stwory, że pojedzie z szewcem po materiał na buty, albo może je po prostu zabić i uwolnić Talara.

Niezależnie od podjętej decyzji, Wiedźmin i dawny paser przedostają się do wozu szewca, gdzie ten okazuje mu swoją wdzięczność i odpowiada na kilka pytań. Przed skończeniem rozmowy, Talar mówi Geraltowi, żeby nadstawiał uszu, gdyż niedługo całą Północ będzie mówić o śmierci króla Radowida.

Ciekawostki

  • Pierwotnie planowano w grze zamiast Talara umieścić postać Boguta Kuternogi, ale zrezygnowano z tego pomysłu.
  • Talar może być wzorowany na postaci Dijkstry, szefa Redańskiego wywiadu, można to zauważyć podczas rozmowy z Talarem w Nowym Narakorcie, na przyjęciu u Leuvaardena.
  • Talar mówi wyjątkowo soczystym językiem, nawet jak na mieszkańca Wyzimy, przez wielu jego dialog z Geraltem został uznany za najlepszy w grze - po prostu konkretny[1].
  • W grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów Talar nie pojawia się osobiście, jednak dość konkretnie daje nam o sobie znać[2]. Dodatkowo w jednym z zadań w I rozdziale znajdujemy zwłoki agenta i jego list do szefa - Talara
  • W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon podczas wykonywania zadania w Białym Sadzie „Patelnia jak nowa" natrafiamy na ślady pobytu Talara w jednej z chat, gdzie oczekiwał na spotkanie z przedstawicielami nilfgaardzkiego wywiadu.

Niezgodność z Wiedźminem 2

  • Jeśli zdecydowaliśmy się zabić Talara w Wiedźminie, i tak dostajemy od niego wiadomość w Wiedźminie 2 oraz pojawi się on w trzeciej części gry.

Przypisy

  1. http://pl.youtube.com/watch?v=btnAt9So6mw
  2. http://www.youtube.com/watch?v=cGVdpdTaeIw

Galeria