Fandom

Wiedźmińska Wiki

Temeria

3739stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze13 Udostępnij

Temeria – jedno z królestw północy, leżące na południowym brzegu Pontaru. Graniczy z Redanią, Kerackiem, Kaedwen, Aedirn, Brokilonem i Cidaris.

OrteliusTemeria.png

Królestwo Temerii na Mapie Orteliusa - granice po Pokoju Cintryjskim

Jednym z ustawicznych problemów kraju są Wiewiórki. Komanda są regularnie tępione przez wykwalifikowane siły specjalne. W Temerii obecne są bezpłatne trzyletnie infimy, do dziś niektórzy nazywają je "grifinkami".

Krainy i księstwa: Edytuj

Główne miasta i warownie: Edytuj

Obiekty naturalne: Edytuj

Władcy Temerii: Edytuj

Siły Zbrojne Edytuj

W Bitwie pod Brenną temerskie wojsko wspierane przez Redańczyków stanowiło centrum armii Nordlingów liczące ok. 18 tys. żołnierzy. Możemy więc wnioskować, że Temerczycy liczyli ok. 10 tys. wojska. Armia Temerii w momencie wybuchu wojny liczyła ok. 25 tys. słabo wyszkolonych rekrutów niezdatnych do walki (Bitwa pod Mariborem), a pod koniec ok. 45 tys. weteranów dzięki którym Temeria rozszerzyła swoje granice na południu. Obecna ilość wojsk temerskich jest nieznana ale jest to prawdopodobnie 3 największa armia na północy.

Oddziały specjalne Edytuj

W grze "Wiedźmin 2" Temeria posiada tajne siły służb specjalnych zwane Niebieskimi Pasami, powołane do walki z nieludźmi. Nieznana jest liczba członków, choć wiadomo, że nie jest to duży oddział.

Gospodarka Edytuj

Temeria jest jednym z najbogatszych krajów północy. Gospodarka kraju opiera się głownie na uprawie roli, produkcji przeróżnych towarów, handlu oraz wydobyciu cennych surowców mineralnych, kruszców i metali szlachetnych pochodzących przede wszystkim z gór Mahakamu.

Przemysł Edytuj

Temeria utrzymuje się głównie z wysoko rozwiniętego rolnictwa, hodowli zwierząt i przemysłu spożywczego. Jako, że Mahakam jest oficjalnie częścią królestwa, to z pewnością Temeria ma spore udziały w wydobyciu metali szlachetnych, cennych kruszców i produkcji wysokiej jakości broni. Jak każdy kraj produkuje własne towary wszelakie. Po włączeniu Angrenu w granice królestwa, Temeria z pewnością zajęła wysoką pozycję w światowym eksporcie drewna.

Kultura Edytuj

Ludność Temerska jest bardzo uprzejma, religijna i bogobojna, jednak nie akceptuje przedstawicieli starszych ras. Kraina ta jest ojczyzną potężnych czarodziejów i znanych podróżników.

Religia Edytuj

Najpopularniejszą i najbardziej rozpowszechnioną religią w Temerii jest kult bogini Melitele. Oprócz bogini Melitele iczci się tu także Kreve i Proroka Lebiodę. W grze dużą popularność wśród lokalnej ludności zyskał też kult Wiecznego Ognia.

Siły zbrojne:

Środek królewskiego ugrupowania stał wedle wzgórza, które Szubieniczym potem nazwano. Tam, na wzgórzu, stali z pocztem król Foltest i konetabl Jan Natalis, z wysokości na całe bitewne pole prospekt mając. Tu główne siły wojsk naszych zgrupowane były - dwanaście tysięcy dzielnych temerskich i redańskich infanterzystów w cztery wielkie uformowanych czworoboki, dziesięcioma chorągwiami jazdy ochranianych, stpkacych aż po północny skraj stawu, przez okoliczną ludność Złotym mianowanego. Miało zaś środkowe ugrupowanie w drugiej linii huf rezerwowy - trzy tysiące wyzimskiej i mariborskiej piechoty, nad którą wojewoda Bronibor sprawował komendę.
Pani Jeziora

Lokalizacja:

Przeszliśmy brodem rzekę Travę, jużeśmy w Miechuńskich Lasach. To już nie Temeria, a Sodden, przespaliście granicę.
Miecz przeznaczenia

Granica pomiędzy Redanią a Temerią przebiega środkiem nurtu Pontaru.
Krew elfów

Inne:

Podpisane jest: Foltest, król, pan Temerii, Pontaru i Mahakamu.
Ostatnie życzenie

– (...) Sodden i Brugge to temerskie protekcje, my zaś jesteśmy w sojuszu z Temerią, ekscelencjo, ataki na Temerię to ataki na nas. Pozostają też sprawy bezpośrednio Redanii dotyczące (...).
Chrzest ognia

- (...) Vizimir wymógł na Novigradzie wprowadzenie prawa składu. Foltest z Temerii odpowiedział retorsyjnym, bezwzględnym prawem składu w Wyzimie i Gors Velen. Mocno ugodził tym redańskich kupców, więc Vizimir zaostrzył cła na temerskie wyroby. Chroni redańską gospodarkę. Temeria zalewana jest tanimi towarami pochodzącymi z nilfgaardzkich manufaktur. Dlatego celnicy są tacy gorliwi. Gdyby nilfgaardzkie towary w nadmiarze przedostały się przez granicę, gospodarka Redanii mogłaby runąć. Redania prawie nie ma manufaktur, a rzemieślnicy nie wytrzymaliby konkurencji.
- Krótko mówiąc (...) Nilfgaard powoli zdobywa towarem i złotem to, czego nie zdobył orężem. Temeria nie broni się? Foltest nie wprowadził blokady południowych granic?
- Jakim sposobem? Towar idzie przez Mahakam, przez Brugge, przez Verden, przez porty w Cidaris. Dla kupców liczy się zaś wyłącznie zysk, nie polityka. Gdyby król Foltest zablokował granice, gildie kupieckie podniosłyby straszne larum...

Krew elfów

pod Hagge niespełna 40 lat temu Virfuril pobił wojska Medella, umacniając swoją władzę w Dolinie Pontar i ustalając dzisiejsze granice między Aedirn i Temerią
Krew elfów

uciekinierzy z Aedirn do Temerii i Redanii ciągnęli Doliną Pontar i przełęczami Mahakamu
Czas pogardy

- Bo w Temerii druidzi właśnie ogłosili, że jeżeli natychmiast nie zaprzestanie się niszczenia dębów, ześlą na kraj plagę szarańczy i szczurów. Druidów poparły driady, a tamtejszy król miał słabość do driad. Krótko: od wczoraj jest pełne embargo na temerską dębinę (...).
Miecz przeznaczenia

Nilfgaard zdobywa towarem i złotem to, czego nie zdobył orężem; Temeria nie broni się, Foltest nie wprowadził blokady południowych granic - towar idzie przez Mahakam, przez Brugge, przez Verden, przez porty w Cidaris
Krew elfów

Foltest wypędził wszystkich czarodziejów z Temerii
Czas pogardy

– W dawnym herbie królestwa Temerii (...) widniał lew kroczący. Ale tamerscy koronni książęta odmiennego herbu używali, a to mianowicie tym sposobem, że do tarczy dodawali dodatkowe pole, w którym były trzy lilie. Albowiem w symbolice heraldycznej jest kwiat lilii znakiem następcy tronu, królewskiego syna, dziedzica tronu i berła... (...) A gdy królewicz Goidemar, syn starego króla Gardika, szedł do boju przeciw insurgentom diablicy Falki, wojsko temerskie właśnie pod jego znakiem, pod godłem linii walczyło i walne odnosiło przewagi. I gdy Goidemar tron po ojcu odziedziczył, na pamiątkę owych przewag i dla cudownego ocalenia żony i dziatek z rąk wrażych herbem królestwa ustanowił trzy lilie srebrne w polu czarnym. A później król Cedric specjalnym dekretem herb państwowy tym sposobem odmienił, że jest czarna tarcza srebrnymi liliami usiana. I taki jest Temerii herb po dziś dzień.
Pani Jeziora

Dane z pozostałych źródeł Edytuj

Gry komputerowe Edytuj

Wiedźmin Edytuj

Temeria

Temeria - Temerię zamieszkują nie tylko ludzie, ale również krasnoludy, elfy, gnomy i driady. Po wyniszczającej wojnie z Nilfgaardem wiele terenów przeżywa prawdziwy najazd wszelkiej maści potworów, które wcześniej nie stanowiły poważnego zagrożenia, na drogach zaś grasują banici i zwyczajni zbóje. W związku z tym profesja wiedźmina stała się znowu niezbędna, choć ludzie odnoszą się do tych wojowników z dużą rezerwą, nazywając ich mutantami lub odmieńcami. Przed wojną nie było tak, Temeria to był ułożony kraj, jednak wielka wojna to zmieniła.

Królestwo Temerii ma w herbie srebrne lilie na czarnym polu. Ten potężny kraj w ostatnich latach jeszcze zyskał na znaczeniu pod mądrymi rządami króla Foltesta. Przez rzekę Pontar graniczy z Redanią, na południu i wschodzie ciągną się natomiast masywy górskie (w tym ostoja krasnoludów i gnomów, Mahakam), za którymi leżą kraje Lyria i Aedirn. Stolicą Temerii jest położona nad Jeziorem Wyzimskim Wyzima, a drugim co do wielkości miastem jest Maribor. Temeria bije własną monetę - oren. Najbardziej rozpowszechnione religie to kult Melitele oraz wiara w Wieczny Ogień. Główną siedzibę i wiele komandorii ma w Temerii Zakon Płonącej Róży, jak również wojsko temerskie.

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów Edytuj

Król Foltest chcąc odzyskać swoje nieślubne dzieci ruszył z wojskiem na zamek La Valette. Fortyfikację udaje się sforsować lecz niestety Foltest ginie z rąk tajemniczego królobójcy

To dramatyczne wydarzenia sprawia, że Temeria została bezkrólewiem, a arystokratyczne rody rozpoczęły walkę o tron. Głównymi kandydatami byli hrabia Maravel i baron Kimbolt. Osłabiona oraz stojąca na skraju wojny domowej Temeria może stać się niepodległym państwem, rozbita na dzielnice lub zostać przyłączona do Redanii.

Wszystko zależy od małej dziewczynki imieniem Anais która jest jedyną osobą w której żyłach płynie królewska krew/ Adda nie żyje.

Jeśli Anais nie zostanie uratowana to królestwo zostanie rozebrane przez Redanię i Keadwen lub podzieli się na dzielnice.

Wiedźmin 3: Dziki Gon Edytuj

Nie ważne co spotkało Temerię w poprzedniej grze, zawsze zostaje podbita przez Nilfgaard podczas trzeciej wojny. Jan Natalis był głównodowodzącym armii Temerskiej przeciw najeźdźcy z Południa. Niestety armia została pobita i rozproszona. Vernon Roche stworzył jednostkę partyzancką po tym jak Radowid odmówił mu pomocy. Dowódca Niebieskich pasów zdał sobie sprawę, że Temeria nie będzie autonomiczna po zwycięstwie Redanii, więc poszedł paktować z Nilfgaardem.

Jeśli Nilfgaard wygra wojnę Temeria zostanie lennikiem cesarstwa.

Jeśli Redania wygra wojnę Temeria stanie się prowincją Redanii.

CiekawostkiEdytuj

  • Z Temerii pochodzi dużo znanych osób m.i.n. Alzur, Kalkstein, Triss Merigold, Shani (opcjonalnie Kruk i Agnes z Glanville).
  • Pierwsza część gry Wiedźmin dzieje się całkowicie w Temerii (wyjątek to Prolog, który się dzieje w Kaer Morhen, w Kaedwen), zaś w drugiej części w Temerii jesteśmy tylko w prologu (Zamek La Valette) i w akcie I (Flotsam).
  • Temeria przez wieki była w konflikcie z Redanią. W grze można to zmienić, doprowadzając do małżeństwa Addy z Radowidem.
  • Temeria może być kojarzona z Francją, np. symbol Temerii (lilia) jest też symbolem Francji.
  • Często nazywana przez ludzi i szlachtę Klejnotem Północy.
  • W grach zamiast aktualnego herbu Temerii (czarna tarcza usiana srebrnymi liliami) jest ukazany dawny herb, zawierający tylko trzy lilie. Ponadto, jego tło nie jest czarne jak w książkach, tylko niebieskie. Co ciekawe, herby wywieszone na budynkach w Wyzimie Handlowej są poprawne.
  • W grze Wiedźmin w Temerii dochodzi do wojny domowej.
  • W drugiej części gry po zamordowaniu Foltesta w Temerii panuje bezkrólewie. Jedynym zastępcą tronu (po kolejnym morderstwie, tym razem syna dawnego króla, Bussy'ego) zostaje Anais La Valette.
  • Herb Temerii jest wzorowany na podstawie herbów różnych miejsc i rodów w Polsce, zainteresowani niech poczytają na http://www.heraldykanysy.republika.pl/Lilium/lilium.htm .

Galeria Edytuj

Wojsko Edytuj

Lokalizacje Edytuj

Herby lenników Edytuj

Mapy Edytuj

Władcy Temerii historyczny herb władców Temerii historyczny herb następców tronu Temerii

poprzedni herb Temerii aktualny herb Temerii

DezmodGeddesGardicGoidemarCedricGriffinBienvenu La LouveMedellFoltest
Królowe i książęta-małżonkowie
VinifridaVulpia z BruggeRiannonAdda z CidarisBerengaria ThyssenClarissa z ToussaintRagbard z EllanderHugo z RiviiSancia z Sodden
Inni członkowie dynastii temerskiej
Maria PulcheriaLeticia CharbonneauAmavetFionaAdda TemerskaAdda BiałaBussy La ValetteAnais La Valette

Więcej w Fandom

Losowa wiki