Fandom

Wiedźmińska Wiki

Transmutacje i metamorfozy

3796stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Books Generic other.png

Transmutacje i metamorfozy - książka glosariuszowa wymyślona na potrzeby gry komputerowej "Wiedźmin", dzieło autorstwa Kalksteina, zawiły traktat alchemiczny przedstawiający teorię ożywiania materii nieożywionej.

Opis Edytuj

Jest szeroko dostępna do kupienia w rozdziale II i III - sprzedaje ją antykwariusz z Wyzimy Klasztornej i księgarz z Wyzimy Handlowej. Kosztuje 80 orenów, a sprzedac można ją za 16. Jej przeczytanie dodaje wpis o Kalksteinie do dziennika w dziale "Postacie". Warto zapoznac się z jej treścią, gdyż w rozdziale III w manufakturze okaże się, że pracujący tam alchemik... uczęszczał niegdyś na wykłady z teorii Kalksteina zamieszczonych w tej książce i nie zachował o tym ciepłych wspomnień, gdyż uznał styl językowy tego alchemika za tak okropny, iż do dzisiaj śniły mu się gęsto stosowane zwroty takie jak "jednakowoż". Można z nim wziąc udział w dyskusji o dziele, w której na zakończenie trzeba zapewnic go, iż można za pomocą tych teorii ożywic golema lub... podrywac dziewczyny.

"Transmutacje i metamorfozy" to jedyne źródło pełnego imienia i nazwiska Kalksteina - z nikąd indziej nie można dowiedziec się, że nazywa się Adalbertus Aloiz Kalkstein. Poza tym na początku traktatu napisane jest "Aby podążyc tropem arcymaga z wieży...", co nawiązuje do badań Kalksteina przedstawionych w zadaniu "Tajemnicza wieża".

Fragmenty Edytuj

Aby podążyć tropem arcymaga z wieży, należy wpierw sklasyfikować substancje, dokonując podziału na warianty nadrzędne i podrzędne. Tylko pierwsze z nich obejmuje hipoteza współzależności, która zostanie przedstawiona poniżej. Substancje podrzędne nie budują łańcucha pseudożycia, albowiem ze swej natury są pośrednie i nie występują samoistnie. Jednakowoż udowodnione zostało, że - w sposób paradoksalny - łańcuch wymaga ich obecności.

Hipoteza współzależności zakłada, że w łańcuchu pseudożycia musi się znajdować jedna substancja nadrzędna z każdego żywiołu. Wszelako przy konstrukcji zaproponowanej przez Raffarda Białego istnieje tylko pięć wolnych miejsc. Gdyby łańcuch uległ transpozycji, a potem transmutacji, rozwiązanie problemu byłoby łatwe. Niestety, pierwszego przekształcenia nie sposób wykonać z zachowaniem integralności łańcucha. Trzeba zatem przeprowadzić tak zwaną transmutację zwrotną, która wprawi łańcuch w ruch, w rezultacie czego poszczególne substancje nadrzędne będą bezustannie i naprzemiennie opuszczały łańcuch i dołączały do niego. W ujęciu holistycznym zawsze pojawi się sześć substancji nadrzędnych przy pięciu wolnych miejscach. I tu kryje się geniusz rozwiązania, albowiem sam ruch łańcucha ma właściwości wszystkich trzech substancji podrzędnych. W ten sposób paradoks współzależności (współistnienia) nie stanowi już przeszkody.

Wpisy dodawane po przeczytaniu Edytuj

Kalkstein jest autorem dzieł alchemicznych, w tym traktatu poświęconego próbom ożywienia materii nieożywionej, a więc stworzenia golema. Najwidoczniej alchemik od wielu lat interesuje się tym zagadnieniem. Mętny styl Kalksteina sprawia, że jego dzieło jest trudne w lekturze.

Więcej w Fandom

Losowa wiki