Fandom

Wiedźmińska Wiki

Ubożę

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze2 Udostępnij

Ubożęta to humanoidalne istoty przypominające ludzkie dzieci. Są psotliwe z natury, ale niegroźne.

Znane ubożęta Edytuj

Wpis w bestiariuszu Edytuj

"Jeszcze nie tak dawno okolice chłopskich siół pełne były przyjaznych stworzeń i opiekuńczych duchów. Dziś niemal niemożliwością jest spotkać skrzata, jaroszka oraz mamunę. Pierwsze zawsze odchodzą bożątka - taka jest cena postępu cywilizacyjnego." - Z wstępu do "Utraconego świata" pióra mistrza Dorregaraya.

Bożątka albo ubożątka, często mylone z jaroszkami, są leśnymi stworzeniami mieszkającymi w norach spróchniałych pniach drzew, zawsze w pobliżu osad ludzkich. Z wyglądu i zachowania przypominają dzieci, i jak dzieci zawsze skore są do psikusów.

Ubożęta są istotami terytorialnymi i roztaczają opiekę nad wszystkim, co żyje na ich obszarze. Troszczą się zarówno o ludzi, jak i o zwierzęta, ale będąc z natury stworzeniami płochliwymi, starają się pozostać niewidoczne. Bożątka przyciąga radość i niewinność, dlatego lubią towarzystwo dzieci i najczęściej ukazują się właśnie im.

Istoty te są zaradne i pracowite, chętnie wyświadczają podopiecznym różne przysługi, a w zamian oczekują szacunku i zapłaty w postaci jedzenia albo zużytych sprzętów. Łatwo je zarazić grubiaństwem, niewdzięcznością lub po prostu wścibskością. Bożątka nie lubią ponadto zgiełku, dlatego, jeśli objęta ich opieką wieś stanie się zbyt ludna, a jej mieszkańcy zapomną o dawnych zwyczajach, porzucą swój dom na zawsze i odchodzą w siną dal.

W mitologii staropolskiej Edytuj

Uboże, ubożę, w l.mn. często uboża, ubożęta, bożęta – postać z wierzeń staropolskich, opiekuńczy duch domowy, zapewniający dostatek, często wywodzony od dusz zmarłych przodków. Jego postać pojawia się w literaturze w XV i XVI wieku, później zaś zanika. Odpowiednikiem ubożąt na Rusi był domowik.

Zgodnie z fragmentem XV-wiecznego kazania ubożęciu zostawiano resztki z obiadu, zwłaszcza w czwartek. Etymologia słowa uboże pochodzi od rdzenia bog-, oznaczającego "łaska, bogactwo". Wywodzenie terminu uboże od słowa "ubogi" jest błędne, gdyż zaprzecza funkcji demona, którego zadaniem było zapewnienie domowi dostatku.

Więcej w Fandom

Losowa wiki