FANDOM

Ubożęta – humanoidalne istoty przypominające ludzkie dzieci. Są psotliwe z natury, ale niegroźne.

Znane ubożęta

Wpis w bestiariuszu

Jeszcze nie tak dawno okolice chłopskich siół pełne były przyjaznych stworzeń i opiekuńczych duchów. Dziś niemal niemożliwością jest spotkać skrzata, jaroszka oraz mamunę. Pierwsze zawsze odchodzą bożątka - taka jest cena postępu cywilizacyjnego.
-
Z wstępu do "Utraconego świata" pióra mistrza Dorregaraya.

Bożątka albo ubożątka, często mylone z jaroszkami, są leśnymi stworzeniami mieszkającymi w norach spróchniałych pniach drzew, zawsze w pobliżu osad ludzkich. Z wyglądu i zachowania przypominają dzieci, i jak dzieci zawsze skore są do psikusów.

Ubożęta są istotami terytorialnymi i roztaczają opiekę nad wszystkim, co żyje na ich obszarze. Troszczą się zarówno o ludzi, jak i o zwierzęta, ale będąc z natury stworzeniami płochliwymi, starają się pozostać niewidoczne. Bożątka przyciąga radość i niewinność, dlatego lubią towarzystwo dzieci i najczęściej ukazują się właśnie im.

Istoty te są zaradne i pracowite, chętnie wyświadczają podopiecznym różne przysługi, a w zamian oczekują szacunku i zapłaty w postaci jedzenia albo zużytych sprzętów. Łatwo je zarazić grubiaństwem, niewdzięcznością lub po prostu wścibskością. Bożątka nie lubią ponadto zgiełku, dlatego, jeśli objęta ich opieką wieś stanie się zbyt ludna, a jej mieszkańcy zapomną o dawnych zwyczajach, porzucą swój dom na zawsze i odchodzą w siną dal.