FANDOM

People Velerad full

Velerad – grododzierżca Wyzimy i prawa ręka króla Foltesta.

Biografia Edytuj

Walka ze strzygą Edytuj

Podał Geraltowi szczegóły na temat królewskiej córki Addy, zamienionej w strzygę. Ma duży sentyment do Wiedźminów, ze względu nad ich rzeczowość. Wobec Geralta był nadzwyczaj szczery, nawet mówiąc o kimś takim jak król Foltest. Pośredniczył w jego rozmowach z władcą w sprawie strzygi.

Eleganckie przyjęcie Edytuj

Po raz pierwszy pojawił się w akcie III podczas zadania Eleganckie przyjęcie. Zachowywał się życzliwie w stosunku do wiedźmina i Triss Merigold, udowadniając tym samym, że jego stosunek wobec Geralta się nie zmienił, mimo długiego czasu jaki minął od ich ostatniego spotkania, jednak prosi Geralta o niezadawanie pytań politycznych. Niespełnienie tej prośby spowoduje dostarczenie wpisu o Folteście w glosariuszu. Jeżeli Biały Wilk dąży do nawiązania romansu z księżniczką Addą, trzeba wręczyć Veleradowi butelkę mocnego alkoholu: wówczas ten odeśle wiedźmina do Talara.

Nowy Narakort Edytuj

Przesiadywał w strażnicy koło karczmy Nowy Narakort. Cały czas skarżył się na Zakon Płonącej Róży. To on zorganizował kilka zleceń z aktu III, polegających na znalezieniu trzech kłów fledera, dziesięciu pazurów kikimory, pięciu kości graveira i dwunastu fiolek z krwią ghula – za wykonanie jednego zlecenia daje 150 orenów, za drugie tyle samo, itd. W zadaniu Kościany poker: zawodowiec jest jednym z potencjalnych przeciwników do pokonania w grze w kości, przy której się odpręża.

Złoto dla zuchwałych Edytuj

W zadaniu Złoto dla zuchwałych był jednym z ludzi zgromadzonych przy Banku Vivaldich napadniętym przez Scoia'tael. Jeżeli Geralt pomoże Zakonowi Płonącej Róży w uratowaniu złota z banku, wówczas spotka się z przychylnością Velerada. Okazanie wsparcia Wiewiórkom wywoła pogardliwą reakcję grododzierżcy, który przy każdej próbie dialogu będzie narzekać na niego odzywkami „Jak śmiesz przychodzić tutaj po tym, co zrobiłeś w banku” albo „Wszyscy wiemy, po której jesteś stronie, elfi kochasiu”. Niezależnie jednak od tego, po której stronie opowiedział się Geralt, Velerad zawsze będzie odmawiał w zadaniu Bez przebaczenia, gdy wiedźmin poprosi go o pomoc w rozgromieniu ostatniej bazy Salamandry.

Odczarowanie strzygi Edytuj

Jest jednym z bohaterów cut-scenki otwierającej akt V: towarzyszył królowi Foltestowi w eskorcie do zamku. Bardzo się martwił o życie władcy, doradzając zwiększenie środków ostrożności, czym wywołał negatywną reakcję z jego strony. W pałacu królewskim był jedną z trzech osób, u której należało zasięgnąć informacji o „strzygowej” części charakteru Addy. Po raz ostatni wystątpiłe w otoczeniu rycerzy temerskich przy krypcie-legowisku strzygi. W przypadku odczarowania Addy wręczył bohaterowi zerrikański sejmitar – miecz stalowy Diabeł.

Serial Edytuj

W ekranizacji wiedźmina zarówno filmowej, jak i serialowej, wcielił się w niego Marek Bargiełowski.

Ciekawostki Edytuj

  • Grododzierżca zawsze porusza się z mieczem Gwalhirem przypasanym u boku. Na bagnach w akcie V nie reaguje na niebezpieczeństwo, nie opuszczając okolic ruin kościoła, jednak w trakcie zadania „Złoto dla zuchwałych”, kiedy stoi przed bankiem Vivaldich, gracz ma okazję walki z nim, gdy zjawi się w „towarzystwie” łowcy głów, jednak po utracie znacznej ilości HP pada nieprzytomny, wstaje po regeneracji HP i nie da się go zabić.
  • Jego modelu postaci nie posiada żaden inny NPC w grze; w przygodzie Rozdroża stworzono na jego podstawie postać Czcibora (dodano mu siwe wąsy), zaś w przygodzie I klątwa, i miłość, i zdrada – Antoniowi Piaggio (zmieniono mu wówczas kolor koszuli z granatowego na zielony). Zwyczajny model bez retekstury użyczył postaci Dershan z przygody Podstępy.
  • Jeżeli Geralt zapyta rzeźnika z Wyzimy Handlowej o Velerada, ten nie tylko wyrazi się o nim z rozczarowaniem, wytykając mu rozpicie się i postępujące osłabienie jego talentów administracyjnych, ale i zakończy swą wypowiedź słowami: „Velerad musi odejść”, co stanowi nawiązanie do słynnego sloganu politycznego: „Balcerowicz musi odejść” (Leszek Balcerowicz był ekonomistą oraz wicepremierem i ministrem finansów Polski).
  • W przypadku wsparcia elfów w zadaniu Wolne elfy, król Foltest w pierwszej rozmowie z Geraltem w zamku powie pod koniec dialogu: „Na negocjacje wyślemy Velerada. Ma w sobie trochę z twarzy elfa, może zaczną później strzelać”.

Galeria Edytuj