Fandom

Wiedźmińska Wiki

Velerad

3733strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze5 Share

People Velerad full.png

Velerad - grododzierżca Wyzimy i prawa ręka króla Foltesta.

Podaje Geraltowi szczegóły na temat królewskiej córki Addy, zamienionej w strzygę. Ma duży sentyment do Wiedźminów, ze względu nad ich rzeczowość. Wobec Geralta był nadzwyczaj szczery, nawet mówiąc o kimś takim jak król Foltest. Pośredniczył w jego rozmowach z władcą w sprawie strzygi.

W ekranizacji wiedźmina zarówno filmowej, jak i serialowej, wcielił się w niego Marek Bargiełowski. Głosu w grze użyczył mu Paweł Szczęsny.

Rola w grze Wiedźmin Edytuj

Po raz pierwszy pojawia się w akcie III podczas wykonywania zadania "Eleganckie przyjęcie". Zachowuje się życzliwie w stosunku do wiedźmina i Triss Merigold, udowadniając tym samym że jego stosunek wobec Geralta się nie zmienił, mimo długiego czasu jaki minął od ich ostatniego spotkania, jednak prosi Geralta o niezadawanie pytań politycznych. Niespełnienie tej prośby spowoduje dostarczenie wpisu o Folteście w glosariuszu. Jeżeli Biały Wilk dąży do nawiązania romansu z księżniczką Addą, trzeba wręczyc Veleradowi butelkę mocnego alkoholu: wówczas ten odeśle wiedźmina do Talara.

Przesiaduje w strażnicy koło karczmy Nowy Narakort. Cały czas skarży się na Zakon Płonącej Róży ("Zakon stał się ostatnio pierwszą władzą w Wyzimie", "Zepchnąc nas tutaj na dół, to nie do pomyślenia!"). To on zorganizował kilka zadań zleceń z aktu III, polegających na znalezieniu trzech kłów fledera, dziesięciu pazurów kikimory, pięciu kości graveira i dwunastu fiolek z krwią ghula - za wykonanie jednego zlecenia daje 150 orenów, za drugie tyle samo, itd. W zadaniu "Kościany poker: zawodowiec" jest jednym z potencjalnych przeciwników do pokonania w grze w kości, przy której się odpręża.

W zadaniu "Złoto dla zuchwałych" był jednym z ludzi zgromadzonych przy Banku Vivaldich napadniętym przez Scoia'tael. Jeżeli Geralt pomoże Zakonowi Płonącej Róży w uratowaniu złota z banku, wówczas spotka się z przychylnością Velerada. Okazanie wsparcia Wiewiórkom wywoła pogardliwą reakcję grododzierżcy, który przy każdej próbie dialogu będzie narzekac na niego odzywkami "Jak śmiesz przychodzic tutaj po tym, co zrobiłeś w banku" albo "Wszyscy wiemy, po której jesteś stronie, elfi kochasiu". Niezależnie jednak od tego, po której stronie opowiedział się Geralt, Velerad zawsze będzie odmawiał w zadaniu "Bez przebaczenia", gdy wiedźmin poprosi go o pomoc w rozgromieniu ostatniej bazy Salamandry.

Jest jednym z bohaterów cut-scenki otwierającej akt V: towarzyszy królowi Foltestowi w eskorcie do zamku. Bardzo się martwi o życie władcy, doradzając zwiększenie środków ostrożności, czym wywołuje negatywną reakcję z jego strony. W pałacu królewskim jest jedną z trzech osób, u której należy zasięgnąc informacji o "strzygowej" części charakteru Addy. Po raz ostatni występuje w otoczeniu rycerzy temerskich przy krypcie-legowisku strzygi. W przypadku odczarowania Addy wręcza bohaterowi zerrikański sejmitar - miecz stalowy Diabeł.

Ciekawostki Edytuj

  • Grododzierżca zawsze porusza się z mieczem Gwalchirem przypasanym u boku. Na bagnach w akcie nie reaguje na niebezpieczeństwo, nie opuszczając okolic ruin kościoła, jednak w trakcie zadania "Złoto dla zuchwałych", kiedy stoi przed bankiem Vivaldich, gracz ma okazję walki z nim, gdy zjawi się w "towarzystwie" łowcy głów, jednak po utracie znacznej ilości HP pada nieprzytomny, wstaje po regeneracji HP i nie da się go zabic.
  • Jego modelu postaci nie posiada żaden inny NPC w grze; w przygodzie "Rozdroża" stworzono na jego podstawie postac Czcibora (dodano mu siwe wąsy), zaś w przygodzie "I klątwa, i miłośc, i zdrada" - Antoniowi Piaggia (zmieniono mu wówczas kolor koszuli z granatowego na zielony). Zwyczajny model bez retekstury użyczył postaci Dershan z przygody "Podstępy".
  • Jeżeli Geralt zapyta rzeźnika z Wyzimy Handowej o Velerada, ten nie tylko wyrazi się o nim z rozczarowaniem, wytykając mu rozpicie się i postępujące osłabienie jego talentów administracyjnych, ale i zakończy swą wypowiedź słowami: "Velerad musi odejść", co stanowi nawiązanie do słynnego sloganu politycznego: "Balcerowicz musi odejść" (Leszek Balcerowicz był ekonomistą oraz wicepremierem i ministrem finansów Polski).
  • W przypadku wsparcia elfów w zadaniu "Wolne elfy", król Foltest w pierwszej rozmowie z Geraltem w zamku powie pod koniec dialogu: "Na negocjacje wyślemy Velerada. Ma w sobie trochę z twarzy elfa, może zaczną później strzelac".

Velerad, grododzierżca Wyzimy, podrapał się w podbródek, zastanowił się. Nie był ani zabobonny, ani bojaźliwy, ale nie uśmiechało mu się pozostanie z białowłosym sam na sam. Wreszcie zdecydował się.
Ostatnie życzenie

Foltest wyszedł, zamykając za sobą drzwi. Velerad i wielmoża, którzy dotychczas stali, natychmiast rozsiedli się przy stole. Grododzierżca dopił w połowie pełny puchar króla, zajrzał do dzbana, zaklął. Ostrit, który zajął fotel Foltesta, patrzył na wiedźmina spode łba, gładząc dłońmi rzeźbione poręcze. Segelin, brodacz, skinął na Geralta.
Ostatnie życzenie

Galeria Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki