FANDOM

Venzlav z Brugge - władca Brugge, lennik królowej Calanthe z Cintry, a po jej śmierci króla Foltesta z Temerii. Często krytykowany za zbytnią pobłażliwość wobec driad z Brokilonu.

HistoriaEdytuj

Venzlav jest królem małego królestwa Brugge, próbował unormować stosunki z driadami z Brokilonu co jednak mu się nie udało, jednak w odróżnieniu od swych sąsiadów nie najeżdżał na Brokilon i nie mścił się na driadach. Kiedy król Cintry Roegner jego suzeren zmarł Venzlav ubiegał się o rękę jego żony i faktycznej królowej Calanthe jednak ta odmówiła jemu jak i innym zalotnikom.

Po I Wojnie z Nilfgaardem, Cintra została podbita a królowa Calanthe zabita, wielu Cintryjczyków uciekło do Brugge, Venzlav mógł sprawować władze samodzielnie bez żadnego protektoratu, jednak groźba ze strony Nilfgaardu popchnęły go do złożenia hołdu lennego królowi Temeri, Foltest, po hołdzie Brugge zostało objęte protektoratem Temeri a na tych ternach zaczął się organizować korpus Cintryjskich uchodźców którzy wciąż chcieli walczyć za Cintrę pod wodzą marszałka Vissegerda.

Po rozpoczęciu walk Brugge wystawiło nadzwyczajnie duże siły jak na tak małe królestwo, jednak Bruuge wycierpiało najwięcej, całe państwo zostało doszczętnie spustoszone i splądrowane.

W tym czasie dowiedział się że Geralt znajduje się w Brokilonie od jego przyjaciela barda Jaskra, który chciał dostać się do Brokilonu, ponieważ wiedźmina lubił, dał eskortę bardowi do Brokilonu i zachował wiedzę o pobycie wiedźmina w lesie tylko dla siebie.

Po zawarciu Pokoju Cintryjskiego, Brugge na moc pokoju uzyskało reparacje wojną dla osadników, Venzlav zajął się odbudowywaniem zniszczonego i zrujnowanego Brugge.

- Czy mogę - odchrząknął wiedźmin - przystąpić do poselstwa, z którym przysyła mnie ty król Venzlav?
- A nie szkoda na to czasu? - uniosła głowę Eithné. - (...) Przecież ja doskonale wiem, czego chce król Venzlav. (...) Chce, bym oddała mu Brokilon, zapewne aż po rzeczkę Vdę, którą, jak mi wiadomo, uważa, lub chciałby uważać za naturalną granicę pomiędzy Brugge a Verden. W zamian, jak przypuszczam, oferuje mi enklawę, mały i dziki zakątek lasu. (...) Venzlav chciałby zakończyć trwającą dwa stulecia wojnę o Brokilon. I aby ją zakończyć, driady miałyby oddać to, w obronie czego giną od dwustu lat? (...) Oddać Brokilon?
Geralt milczał. Nie miał nic do dodania.

Miecz przeznaczenia

- Eithné, sama przyznałaś, że Venzlav nie jest głupcem ani fanatykiem. Z pewnością wiesz, że to król sprawiedliwy i miłujący pokój. Jego boli i martwi przelewana tu krew...
Miecz przeznaczenia

- A to ci powie, bracie, że to twój król, Venzlav, potworzyce rozzuchwala właśnie. Nie chce z naszym Ervyllem się sprząc i z Viraxasem z Kerack. A gdyby ze trzech stron na Brokilon pójść, wygnietlibyśmy to plugastwo wreszcie...
Miecz przeznaczenia

A Venzlav z Brugge złożył mi hołd wasalny, ale bez przymusu! Zrobił to, by ochronić kraj! Bo w pogodny dzień widzi błysk nilfgaardzkich lanc na lewym brzegu Jarugi!
Krew elfów

- Niedaleko. Zaraz będziemy w obozie. Kto oprócz Triss wie, że się tu ukrywam? Wygadałeś komuś?
- Królowi Venzlavowi musiałem powiedzieć. Potrzebo­wałem glejtu na podróż przez Brugge. Czasy teraz takie, że szkoda gadać... Musiałem też mieć zgodę na wyprawę do Brokilonu. Ale Venzlav przecież cię zna i lubi... Miano­wał mnie, wystaw sobie, posłem. Jestem pewien, że do­chowa tajemnicy, prosiłem go o to.

Czas pogardy

Foltest, król Temerii i jego lennik, król Venzlav z Brugge.
Pani Jeziora

Ciekawostki i inne informacje Edytuj

  • Swego czasu Venzlav wysłał do Brokilonu posłańca, żądając oddania mu lasu aż po rzeczkę Vdę, obiecując w zamian nietykalność pozostałych ziem. Posłańcem tym był wiedźmin Geralt.
  • Lubił Geralta.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki