Fandom

Wiedźmińska Wiki

Vesemir

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze28 Udostępnij

(...) w Kaer Morhen już nikt nie mieszka. Nikt oprócz Vesemira. Pytasz, kim jest Vesemir? Jest moim ojcem. Dlaczego spoglądasz na mnie ze zdumieniem? Co w tym dziwnego? Każdy ma jakiegoś ojca. Moim jest Vesemir. A że nie jest moim prawdziwym ojcem, cóż z tego? Prawdziwego nie znałem, matki też nie.
Geralt o Vesemirze

Vesemir - najstarszy znany wiedźmin, prawdopodobnie starszy od Kaer Morhen. Jedyny żyjący z wiedźmińskiej starszyzny zajmującej się tworzeniem i szkoleniem wiedźminów. Mistrz miecza, nauczyciel szermierki oraz znawca wiedzy o potworach, preceptor wiedźminów Geralta i Eskela. Przekazuje Ciri swoją wiedzę na temat bestii. Dla Geralta przybrany ojciec i nauczyciel. Nosił siwą brodę. Spięty i zakłopotany w obecności Triss Merigold.

Ma słabość do Triss. Nie może oswoić się z tym, że czarodziejka nie jest już dzieckiem.

Według gry komputerowej Wiedźmin, Vesemir jako jedyny ocalał z ataku chłopstwa i magów na Kaer Morhen, ponieważ nie został zauważony przez wściekły motłoch zajęty plądrowaniem twierdzy i dobijaniem rannych. Podczas ataku zginęła cała starszyzna wiedźminów, zabierając do grobu tajemnicę prób, mutacji i zmian. Informacja ta jest jednak sprzeczna ze słowami jakie wypowiada w Krwi Elfów Triss Merigold, według których w ataku na twierdzę zginęli wszyscy obrońcy.

(...) w Kaer Morhen już nikt nie mieszka. Nikt oprócz Vesemira. Pytasz, kim jest Vesemir? Jest moim ojcem. Dlaczego spoglądasz na mnie ze zdumieniem? Co w tym dziwnego? Każdy ma jakiegoś ojca. Moim jest Vesemir. A że nie jest moim prawdziwym ojcem, cóż z tego? Prawdziwego nie znałem, matki też nie. Nie wiem nawet, czy żyją. I w gruncie rzeczy niewiele mnie to obchodzi.
Ostatnie życzenie

Małe driady spragnione są bajek. Tak jak mali wiedźmini. Bo i jednym, i drugim rzadko kto opowiada bajki przed zaśnięciem. Małe driady usypiają wsłuchane w szum drzew. Mali wiedźmini usypiają wsłuchani w ból mięśni. Nam też świeciły się oczy, tak jak Braenn, gdy słuchaliśmy bajki Vesemira, tam, w Kaer Morhen.
Miecz przeznaczenia

Tak, Vesemir był naprawdę stary. Kto wie, czy nie starszy niż Kaer Morhen. Ale szedł ku niej szybkim, energicznym i sprężystym krokiem, jego uścisk był krzepki, a dłonie mocne.
Krew elfów

W rękę będziesz mnie całować, gdy spocznę na marach. Co pewnie nastąpi niebawem. Och, Triss, dobrze, że przyjechałaś... Kto mnie wyleczy, jeśli nie ty?
- Wyleczyć, ciebie? Z czego? Chyba ze szczeniackich gestów! Zabierz rękę z mojego tyłka, staruchu, bo ci podpalę te siwe brodzisko!

Krew elfów

Choroba Vesemira nie mogła być niczym innym, jak pretekstem. Vesemir był wiedźminem. To, że był zarazem wiekowym dziadem, nie zmieniało faktu, że zdrowia mogło mu pozazdrościć wielu młodych.
Krew elfów

Geralt i Coën panowali nad twarzami znakomicie. Lambert i Eskel trochę gorzej. Vesemir w ogóle nie panował. Cóż, pomyślała, patrząc na jego śmiesznie zakłopotaną minę, za jego czasów świat był lepszy. To obłuda była przywarą, której należało się wstydzić. Szczerość wstydu nie przynosiła.
Krew elfów

Wiedźmin (gra komputerowa) Edytuj

Vesemir w grze komputerowej "Wiedźmin"

Vesemir występuje jedynie w prologu. Jest pierwszą postacią, której wpis w dzienniku Geralta pojawia się w dziale "Postacie". On i Eskel odnaleźli omdlałego ze zmęczenia na skutek ucieczki przed Dzikim Gonem Geralta i przywiózł go do Kaer Morhen. Po splądrowaniu Wiedźmińskiego siedliszcza, postanowił wyruszyć na wschód, o jego dalszych losach nic nie wiadomo (Triss skomentowała podróże wiedźminów jako "uganianie się bez ładu i składu po świecie").

W akcie IV Berengar spotkawszy po raz pierwszy Geralta w krypcie wspomina: "Jak mawiał ten dziad Vesemir, powalczymy, zobaczymy".

Wiedźmin 3: Dziki Gon Edytuj

Grafika koncepcyjna przedstawiająca Vesemira w grze komputerowej "Wiedźmin 3: Dziki Gon"

W trzeciej części gry Geralt i jego preceptor przemierzają ogarnięte wojną ziemie Królestw Północy w poszukiwaniu Yennefer. Po ponad półrocznej włóczędze druhowie trafiają w okolice wsii Biały Sad, gdzie trop czarodziejki jest bardzo świeży. Na trakcie wiodącym do kontrolowanej przez Nilfgaardczyków wioski wiedźmini natrafiają na zaatakowanego przez gryfa skromnego kupca. Geralt przepędza potwora, sam Vesemir zostaje jednak niegroźnie zraniony w ramię.

Geralt po przybyciu do wsi i przeprowadzeniu krótkiego śledztwa spotyka osobę, która zna miejsce przebywania Yennefer. Jest to Peter Saar Gwynleve - dowódca nilfgaardzkiego garnizonu. Nilfgaardczyk zawiera z wiedźminami układ - jeśli oni ubiją gryfa, to on wyda im miejsce pobytu czarodziejki.

Geralt i Vesemir po stosownych przygotowaniach dobierają się potworowi do skóry, po czym dowiadują się, że kobieta przebywa obecnie w Wyzimie. Towarzysze przed wyruszeniem w drogę wstępują do karczmy. Tam niestety wdają się w awanturę z miejscowymi, w wyniku której zabijają kilku chłopów z Białego Sadu. Opuszczając karczmę niespodziewanie natykają się na nilfgaardzkich żołnierzy i Yennefer, która oznajmia Geraltowi, że w Wyzimie cesarz Nilfgaardu ma do niego arcyważną sprawę. Vesemir postanawia wrócić do Kaer Morhen, by uniemożliwić odnalezienie twierdzy wojskom cesarskim.

Gdy Geralt przybywa wraz z Umą do Kaer Morhen Vesemir, będący w trakcie naprawy murów, wita go jako pierwszy. Następnie wraz z Geraltem, Yennefer, Eskelem i Lambertem bierze udział w przeprowadzeniu na Umie Próby Traw, która odczynia z niego klątwę i zamienia z powrotem w Avallac'ha. Gdy Wiedzący wyjawia wszystko co wie o Ciri Vesemir organizuje naradę podczas której zaleca Geraltowi zebranie towarzyszy broni oraz przyprowadzenie Ciri, zaraz po jej znalezieniu do Wiedźmińskiego Siedliszcza, w którym wiedźmini stawią czoła Czerwonym Jeźdźcom.

Po zjawieniu się Geralta i Ciri w Kaer Morhen Vesemir urządza obrady, podczas których obrońcy warowni ustalają przebieg defensywy. Podczas ataku Dzikiego Gonu stary wiedźmin dowodzi obroną zamczyska i zabija kolejnych najeźdźców. Obrona zamku zostaje jednak rozbita, a Vesemir postanawia za wszelką cenę ukryć Ciri. Dziewczynę i jej mentora dopadają szybko generałowie Dzikiego Gonu. Gdy Ciri zostaje unieruchomiona przez Eredina, Vesemir bez większego trudu obezwładnia na krótki moment Imleritha, a następnie porywa się z mieczem na Króla Gonu, którego udaje mu się rozbroić i zranić. Udaje mu się też uratować Ciri przed nadchodzącym i sprawnym już Imlerithem, sam jednak zostaje przez niego zwalony z nóg i znajduje się w jego żelaznym uścisku. Gdy Ciri zgadza się poddać Eredinowi w zamian za życie Vesemira, stary wiedźmin wiedząc, że i tak umrze po zniknięciu Ciri w portalu, postanawia obudzić w dziewczynie ostatnią wolę walki i wbija swój sztylet w klatkę Imleritha. Najstarszy wiedźmin z Kaer Morhen ginie sekundę później z rąk generała Dzikiego Gonu na oczach przybranej wnuczki. Ciri widząc śmierć starego przyjaciela wpada w furię i zaczyna niekontrolowanie używać swojej Pierwotnej Mocy, powoduje tym samym ucieczkę wrogów. Destruktywna moc Ciri grozi jednak zniszczeniu Kaer Morhen i zabiciu wszystkich, którzy znajdują się w jego murach. Na szczęście w porę obudzony Avallac'h zapobiega katastrofie i zatrzymuje niszczycielski proces.

Vesemirowi zostaje odprawiony pogrzeb zgodnie z wiedźmińską tradycją - jego ciało zostaje spalone. Po pożegnaniu się z mentorem część wiedźminów opuszcza Kaer Morhen.

Wiedźmin 3: Serca z kamienia Edytuj

W dodatku "Serca z kamienia" Vesemir zostaje wspomniany przez spotkaną na aukcji w domu Borsodych hrabinę Mignole - kolekcjonerkę wiedźmińskich przedmiotów. Staruszka wspomina jej bardzo dawny przelotny romans z Vesemirem oraz ucieczkę wiedźmina przez balkon, gdy został przyłapany z arystokratką.

W zależności czy rozmowa odbywa się przed, czy po bitwie o Kaer Morhen, Geralt może przekazać hrabiance wiadomość o śmierci Vesemira, lub poinformować mentora o spotkaniu z jego dawną znajomą.

Dane z pozostałych źródeł Edytuj

W filmie i w serialu w rolę (wyraźnie zmienioną, w stosunku do tego co można przeczytać w Sadze o wiedźminie) Vesemira wcielił się Jerzy Nowak. W polskiej wersji gry komputerowej Wiedźmin głos pod Vesemira podłożył Miłogost Reczek. W audiobookach głosu użycza mu Arkadiusz Bazak.

W tomiku "Coś się kończy, coś się zaczyna" jest jednym z gości zaproszonych na ślub Geralta i Yennefer.

W serialu pokazuje się niezgodność gdyż tam Vesemir jest człowiekiem - kapłanem i miał syna. Ponad to umiera ze starości na oczach Geralta. Co ciekawe, w serialu ukazano inną postać, bardziej przypominającą z wyglądu i charakteru książkowego Vesemira.

Pojawia się także w przygodzie "Wesele" do pierwszej części Wiedźmina.

Galeria Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki