FANDOM

Vran artbook.jpg

Posąg Vrana w oficjalnym Artbooku do gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Vran1 komiks.jpg

Vran w komiksie Droga bez powrotu. Grafika: Bogusław Polch

Vran - niewiele wiadomo na temat wyglądu vranów. Wiadomo że są humanoidalne, potrafią dosiadać koni i posiadają rubinoczerwone oczy. Pojawiają się w opowiadaniu Droga, z której się nie wraca jako członkowie kościejowych. Według gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów były pierwszą rasą, która zamieszkiwała Loc Muinne, jednakże prawdopodobnie nie pochodziły z terenów Północnych Królestw.

- Jacy "kościejowi"? Ludzie?
- Ludzie, i Vrany, i insi. Zbiry to, pani.

Droga, z której się nie wraca, w zbiorze Coś się kończy, coś się zaczyna

- Ano badałem. Mówiłem wam, jak jest. Bez wojaków z Mayeny ludzie nie ruszą. Niektórzy gadają tak - co nam tamci, Vrany, Bobołaki, tych na widły możemy we trzy migi wziąć

Widział sześciu, wszystkich konno, w przeszywanicach nabijanych żelaznymi płytkami, kolczugach, skórzanych hełmach ze stalowymi nosalami, wchodzącymi prostą linią metalu pomiędzy ogromne rubinowoczerwone oczy zajmujące połowę twarzy. Siedzieli na koniach nieruchomo, jakby niedbale. Mikula, biegając spojrzeniem od jednego do drugiego, widział ich broń - krótkie dzidy o szerokim ostrzu. Miecze z dziwacznie wykutą gardą. Berdysze. Zębate gizarmy.

Wysoki Vran na siwku okrytym zielonym kropierzem, ze znakiem słońca na hełmie.

- Dobra, dosyć tego gadania - rzekł wysoki vran ze słońcem na hełmie, ciskając swoją żagiew w otwarte drzwi kuźni. - Zaraz zleci się tu cała wieś. Kończmy z nim raz dwa, zabierajmy konie ze stajni i odjeżdżajmy. Skąd to się bierze w was, ludziach, to zamiłowanie do katowania, do zadawania męki? W dodatku niepotrzebnej?

Dane z innych źródełEdytuj

Komiks WiedźminEdytuj

W cyklu komiksowym Wiedźmin Macieja Parowskiego i Bogusława Polcha, vrany przedstawione są jako gady z łuskowatą skórą, dużymi, czerwonymi oczami i jadowitymi kłami, których używają do zatruwania strzał. W komiksie Droga bez powrotu, jeden z vranów Fregenala zabił Korina, ojca Geralta. W komiksie Zdrada, vrany zamknięte są w rezerwacie razem z bobołakami. Geralt, będący już wtedy wiedźminem, jest uprzedzony do vranów, jako że wie, że jego ojciec został zabity przez jednego z nich. W komiksie Mniejsze zło przynajmniej jeden vran żyje spokojnie wśród ludzi w Blaviken.

Wiedźmin: Gra WyobraźniEdytuj

Vrany nie pojawiają się w wydanych dodatkach do gry fabularnej Wiedźmin: Gra Wyobraźni, ale miały być nową, grywalną rasą zamieszczoną w dodatku Biały Wilk 4: Świat drogi, z której się nie wraca. Dodatek ten nie został wydany ze względu na zakończenie przez wydawnictwo Mag linii wydawniczej W:GW. Pochodzące z niego opisy vranów i bobołaków zostały jednak zamieszczone w Internecie przez ich autora, Pawła Dembowskiego (na wiki - Ausir).

Vranowie są rasą humanoidalną, choć wyraźnie odróżniają się od elfów, krasnoludów, gnomów czy niziołków. Ich najbardziej charakterystyczną cechą są wielkie, zajmujące połowę twarzy, czerwone oczy. Oczy te umożliwiają im infrawizję, dzięki czemu nawet w absolutnych ciemnościach doskonale widzą wszelkie źródła ciepła. Obiekty o nie wyróżniającej się temperaturze widzą w ciemnościach nie lepiej niż ludzie. Skóra vranów ma zielonkawy kolor i jest całkowicie pozbawiona owłosienia.

Płeć wranów trudno rozpoznać na pierwszy rzut oka. Odróżnia je jedynie wzrost (vranowe kobiety dorównują nim ludzkim mężczyznom i są zaledwie odrobinę niższe niż ich towarzysze życia) oraz ton głosu. O pomyłkę tym łatwiej, że przedstawiciele obu płci zwykle ubierają się podobnie.

Vranów od innych ras odróżnia nie tylko wygląd, lecz również umysł - są zimni, opanowani, pozbawieni emocji (bezduszni, jak powiedzieliby niektórzy), przez co brak im ludzkiej skłonności do przemocy, lecz również współczucia dla cierpienia innych – pod tym względem podobni są do wiedźminów. Vranowie nie wykazują praktycznie żadnych umiejętności magicznych, nie czczą także żadnych bogów. Są tajemniczym ludem, o nieznanym pochodzeniu. Niektórzy twierdzą, iż są produktem koniunkcji sfer - teoria ta nie została jednak udowodniona. Nie wspominają o nich także starożytne elfie kroniki. Prawdopodobnie ich ojczyzna leży na ziemiach na wschód od Gór Sinych, choć w XI-XII wieku wielu vranów można było spotkać w Górnym Sodden, Zarzeczu i w Lyrii. W drugiej połowie XII wieku, gdy w Dol Blathanna masakrowano elfów, a w Amellu bobołaki, doszło również (głównie za namową kapłanów Kreve, którzy uznali tę rasę za demony z piekła rodem) do pogromów vranów, które przerodziły się w regularną wojnę. W jej wyniku większość z nich wyparto za Góry Sine, zaś pozostałych, wraz z bobołakami, zamknięto w rezerwatach.

Gra komputerowa WiedźminEdytuj

W grze nie ma żadnych wzmianek o vranach. Jednakże w jaskini na bagnach znajduje się grobowiec Warana. W angielskiej wersji został przetłumaczony na "sarkofag Vrana".

Gra Wiedźmin 2: Zabójcy KrólówEdytuj

W grze można zdobyć zbroję Vranów. Nie wiadomo, czy rzeczywiście została wykonana przez vranów. Podczas podróży do Loc Muinne, Iorweth opowiada Geraltowi o historii Vranów, m. in. o tym, że zbudowali Loc Muinne i byli pierwszą cywilizacją świata. Jednego z nich można spotkać w kanałach Loc Muinne podczas rozszyfrowywania Notatek Malgeta. Jest w posiadaniu artefaktu Operatora. W grze pojawia się również wzmianka o znalezionych w Loc Muinne humanoidalno-jaszczurzych kościach. Można również zdobyć Zapomniany Miecz Vranów: po stronie Roche'a w sejfie Detmolda w Loc Muinne, po stronie Iorwetha w Edycji Rozszerzonej we wieży, w której zaczyna się misja "Tajemnice Loc Muine" na pierwszym napotkanym piętrze.

GaleriaEdytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Vran to masyw górski w Górach Dynarskich.
  • Według gry, zamieszkiwały Tereny Królestw Północnych do czasu oziębienia klimatu i przybycia elfów.
  • W grze Vranowie posługują się potężną magią
  • W grze niektóre łacińskie sentencje są określane jako przytoczone z języka vranów, np. "Ignorantia legis non excusat".

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki