FANDOM

Flaga Vrihedd.png

chorągiew brygady

Vrihedd - brygada kawalerii złożona z elfów, wchodziła w skład IV Armii Konnej. Znakiem brygady były srebrne błyskawice naszywane na rękawie. Po zakończeniu wojny, na mocy ugody w Cintrze, Nilfgaardczycy wydali trzydziestu dwóch oficerów formacji w ręce Nordlingów. Według sagi mieli oni zostać objęci amnestią. Według gry komputerowej stracono ich w Wąwozie Hydry, a ciała zrzucono w przepaść.

Dowódcą brygady był Isengrim Faoiltiarna, a składała się ze Scoia'tael, którzy w wyniku postępów nilfgaardzkiej ofensywy znaleźli się za frontem i przyłączyli do wojsk cesarskich. Liczebność jednostki jest nieznana, ale biorąc pod uwagę, że prawdopodobnie każdy były dowódca komanda został oficerem, a komando Scoia'tael liczyło przeciętnie nie więcej niż 30 osób, można oszacować że cała brygada liczyła ich około dziewięciu setek.

Brygada brała udział w bitwach pod Mayeną i Brenną. W bitwie pod Brenną miała za zadanie złamać linię armii Nordlingów między wojskami Temerii i Redanii. Części jej żołnierzy udało się przebić na tyły armii państw Północy. Dotarli między innymi do lazaretu Milo Vanderbecka. Szybko jednak zostali odparci.

– Marszałek polny Coehoorn miał pod swą komendą dwie armie: IV Armię Konną, dowodzoną przez generała majora Markusa Braibanta (...) oraz III Armię, dowodzoną przez generała lejtnanta Rhetza de Mellis-Stoke. W skład IV Armii Konnej, liczącej dwadzieścia z górą tysięcy żołnierza, wchodziły: dywizja "Venendal", dywizja "Magne", dywizja "Frundsberg", II Brygada Vicovarska, VII Brygada Daerlańska oraz brygady "Nauzicaa" i "Vrihedd". W skład III Armii wchodziły: dywizja "Alba", dywizja "Deithwen" oraz (...) Dywizja "Ard Feainn"
Pani Jeziora

– "Ard Feainn", nie ma wątpliwości – oblizała wargi Julia Abatemarco. – Widzę też Daerlańczyków Elana Trahe, są tam także elfy z brygady "Vrihedd", starzy nasi znajomi spod Mariboru i Mayeny...
Pani Jeziora

– Dorżnijmy ich! – krzyknął, zacierając ręce, Kees van Lo. – Dorżnijmy ich, panie marszałku! Linia pęka na styku, uderzmy! Uderzmy nie zwlekając, a na Wielkie Słońce, załamią się! Pójdą w rozsypkę! (...) Uderzmy (...) "Nauzicaa" jest gotowa...
– "Nauzicaa" ma stać – powiedział ostro Menno. – Daerlańska też ma stać. Panie Faoiltiarna!
Dowódca brygady "Vrihedd", Isengrim Faoiltiarna, zwany Żelaznym Wilkiem, odwrócił ku marszałkowi swą straszną twarz, zniekształconą blizną biegnącą przez czoło, brew, nasadę nosa i policzek.
– Uderzajcie – wskazał buławą Menno. – W styk Temerii i Redanii. Tam.
Elf zasalutował. Zeszpecona twarz nie drgnęła mu nawet, wielkie głębokie oczy nie zmieniły wyrazu.
Sojusznicy, pomyślał Menno. Alianci. Walczymy razem. Przeciw wspólnemu wrogowi.
Ale ja ich w ogóle nie rozumiem, tych elfów.
Są tacy inni. Tacy obcy.

Pani Jeziora

Źle, pomyślał Rusty, widząc, kto wchodzi do namiotu. Elfy. Srebrne błyskawice. Brygada "Vrihedd". Osławiona brygada "Vrihedd".
Pani Jeziora

– Powiedziałem, dość! – Danza znowu łupnął pięścią w balustradę, aż echo poszło. – (...) Zawarte w Cintrze ugody, będące warunkami zawarcia pokoju, nakładają na Cesarstwo obowiązek wydania Nordlingom przestępców wojennych...
– Przestępców? – krzyknął Riordain. – Przestępców? Ty plugawy Dh'oine!
– Przestępców wojennych – powtórzył Danza, zupełnie nie zwracając uwagi na tumult w dole. – Tych oficerów, na których ciążą udowodnione zarzuty terroryzmu, mordów na ludności cywilnej, zabijania i torturowania jeńców, masakrowania rannych w lazaretach..

Pani Jeziora

Isengrim Faoiltiarna, Żelazny Wilk, najsławniejszy, legendarny już nieomal dowódca Wiewiórek, teraz pułkownik cesarski, z kamienną twarzą zdarł z rękawa i naramienników srebrne błyskawice brygady "Vrihedd", cisnął je na płyty dziedzińca. Inni oficerowie szli za jego przykładem.
Pani Jeziora

CiekawostkiEdytuj

  • W języku niderlandzkim słowo "Vrijheid" znaczy "Wolność".
  • Jednymi z oficerów Vrihedd byli Iorweth, Angus Bri Cri i Riordain.
  • Podczas II wojny burskiej 1899-1902 działał oddział Vryheid Kommando, wywodzący się z miasta Vryheid (obecnie na terenie RPA), który walczył o wolność z Anglikami. Paradoksalnie jednak Burowie odpowiedzialni są za późniejszą rasistowską politykę apartheidu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki