FANDOM

Iron sword art.jpg

Miecz wiedźmiński

Wiedźmińskie miecze - są to miecze tworzone specjalnie dla wiedźminów. Wyróżniamy dwa rodzaje wiedźmińskich mieczy:

  • Zwykłe (Stalowe, Żelazne) - wykuwane w Mahakamie, wykonane z metalu pochodzącego z meteorytu. Jedne z najlepszych mieczy znanych na Kontynencie, ustępujące tylko krasnoludzkim sihillom i gwyhyrom - najlepszym mieczom świata.
  • Srebrne - miecze ze stalowym rdzeniem klingi pokrywanym warstwą srebra, które dla wielu potworów jest zabójcze.

Yurga zobaczył, że miecz na jego plecach nie jest tym mieczem, który widział poprzednio. Teraz była to piękna broń - głowica, jelec i okucia pochwy błyszczały jak gwiazdy, nawet w zapadającym mroku odbijały światło, chociaż już prawie nie było światła (...).
Miecz przeznaczenia

- Ta mój nowy miecz! Prawdziwy, wiedźmiński! Zrobiony ze stali, która spadła z nieba! Naprawdę! Geralt tak powiedział, a on nie kłamie nigdy, przecież wiesz!
Krew elfów

- Ładna rzecz - Geralt wykonał sihillem krótki, syczący młyniec, zamarkował szybkie cięcie od lewicy i błyskawiczne przejście do parady wysoką sekundą dexter. W istocie, ładna sztuka żelaza.
- Hę! - parsknął Percival Schuttenbach. - Sztuka żelaza! Weź i lepiej się przyjrzyj, bo za chwilę gotów żeś to kawałkiem chrzanu nazwać.
- Miałem kiedyś lepszy miecz.
- Nie przeczę - wzruszył ramionami Zoltan. - Bo niechybnie pochodził z naszych kuźni. Wy, wiedźmini, umiecie mieczami wywijać, ale przecie sami ich nie robicie. Takie miecze tylko u nas się kuje, w Mahakamie, pod górą Carbon.
- Krasnoludy wytapiają stal - dodał Percival - i wykuwają warstwowe głownie. Ale to my, gnomy, zajmujemy się szlifem i ostrzeniem. W naszych warsztatach. Wedle naszej, gnomiej technologii, tak jak niegdyś robiliśmy nasze gwyhyry, najlepsze miecze świata.

Miecz-siverslayer.jpg

Srebrny miecz wiedźmiński

Chrzest ognia

- Wierzę w miecz. Jak widzisz, noszę dwa. Każdy wiedźmin ma dwa miecze. Nieżyczliwi mawiają, że ten srebrny jest na potwory, a ten z żelaza na ludzi. To oczywiście nieprawda. Są potwory, które można ugodzić wyłącznie srebrnym ostrzem, ale istnieją i takie na które działa tylko żelazo. Nie Iola, nie każde żelazo, ale wyłącznie te, które pochodzi z meteorytu. (...) Możesz, oczywiście, że możesz wziąć mój miecz do ręki. Widzisz, jaki lekki? Nawet ty unosisz go bez trudu. Nie dotykaj ostrza, skaleczysz się. Jest ostrzejsze niż brzytwa. Musi takie być.
Ostatnie życzenie

Z podłogi podjął podłużny pakunek, grubo owinięty owczymi skórami i okręcony rzemieniem. Rozwinął go, wydobył miecz z ozdobną rękojeścią, w czarnej, lśniącej pochwie pokrytej rzędami runicznych znaków i symboli. Obnażył ostrze, które rozbłysło lustrzanym blaskiem. Klinga była z czystego srebra.
Ostatnie życzenie

Na plecach nie miał już swego starego miecza w pochwie z jaszczurczej skóry - jego miejsce zajmowała teraz błyszcząca, piękna broń z krzyżowym jelcem i smukłą, dobrze wyważoną rękojeścią, zakończoną kulistą głowicą z białego metalu.
Ostatnie życzenie

Pierwszy miecz jest stalowy. Stal syderytowa, ruda pochodząca z meteorytu. Kuta w Mahakamie, w krasnoludzkich hamerniach. Długość całkowita czterdzieści i pół cala, sama głownia długa dwadzieścia siedem i ćwierć. Wspaniałe wyważenie, waga głowni precyzyjnie równa wadze rękojeści, waga całej broni z pewnością poniżej czterdziestu uncji. Wykonanie rękojeści i jelca proste, ale eleganckie.
I drugi miecz, podobnej długości i wagi, srebrny. Częściowo, oczywiście. Stalowy trzpień okuty srebrem, także ostrza są stalowe, czyste srebro jest za miękkie, by dobrze je naostrzyć. Na jelcu i całej długości klingi znaki runiczne i glify, uznane przez moich rzeczoznawców za niemożliwe do odczytania, ale niewątpliwie magiczne.

Sezon burz

Na jelcu magiczne glify, na całej długości wytrawione znaki runiczne. Rzeczoznawcy Pyrala Pratta nie umieli ich odczytać, wystawiając tym samym kiepskie świadectwo swemu znawstwu. Prastare runy tworzyły napis. - Dubhenn haern am glândeal, morc'h am fhean aiesin. - Mój błysk przebije ciemności, moja jasność mroki rozproszy.
Sezon burz

Zdradzę wam pewien sekret. O wiedźmińskich mieczach. To bujda, że mają jakąś tajemną moc. I że wspaniałe niby z ich oręże, że niby lepszych nie ma. To wszystko fikcja, wymyślona dla pozoru. Wiem to z absolutnie pewnego źródła.
Jaskier, Pół wieku poezji

Sezon burz

Dane z gry Wiedźmin Edytuj

  • Nikt dokładnie nie wie, z czego wykonana jest klinga wiedźmińskiego miecza. Oczywiście podstawą są znane stopy, lecz legenda głosi, iż podczas jej wykuwania używa się metalu, który pochodzi z meteorytu.
  • Miecz stalowy otrzymujemy od Vesemira w prologu, srebrny zaś w akcie II od klawisza Siemka. Podczas wykonywania misji "Pamięć ostrza" dowiadujemy się, iż miecz ten należał do wiedźmina Coëna.
Miecze.JPG

Miecze wiedźmińskie w filmie i serialu

Ciekawostki i inne informacje Edytuj

  • Zwykło się mawiać że srebrne miecze są na potwory, a wykonane ze stali na ludzi. Jest to kłamstwo, albo pewne uproszczenie, ponieważ tylko część potworów jest podatna na srebro, na resztę wystarczy stal.
  • W filmie i serialu miecz wiedźmiński został zastąpiony szablą birmańską - jest swego rodzaju połączenie katany japońskiej oraz tradycyjnej szabli.
  • W Sezonie burz Geralt wyznał Jaskrowi, że nie wszystkie wiedźmińskie miecze stalowe są wykonywane z rudy meteorytu (dokładnie syderytu). Miecze ze stali magnetytowej są tak samo dobre jak te z meteorytu i częściej się je kuje, z uwagi na częstsze występowanie tegoż metalu. 
  • Srebrny miecz ma na całej długości klingi wytrawiony napis Dubhenn haern am glândeal, morc'h am fhean aiesin, co oznacza, "Mój błysk przebije ciemności, moja jasność mrok rozproszy".
  • Napisy na mieczu w zależności od cechu świecą rożnymi kolorami zapewne od koloru użytego meteorytu .
  • Miecze z książek mają krótsze klingi od mieczy z gier i filmów np. srebrny miecz dla Ciri ma klingę o długości 38.5 cala około 97 cm a książkowy miecz 27,25 cala około 70 cm .

Więcej z Fandomu

Losowa wiki