FANDOM

20px-OOjs_UI_icon_info-progressive.svg.png Ten artykuł dotyczy opowiadania. Zobacz też: inne znaczenia tego słowa.

– Co za czasy – westchnął grododzierżca – Co za parszywe czasy! Jeszcze dwadzieścia lat temu, kto by pomyślał, nawet po pijanemu, że takie profesje będą? Wiedźmini! Wędrowni zabójcy bazyliszków! Domokrążni pogromcy smoków i utopców!Velerad do Geralta
Wiedźmin – pierwsze opowiadanie o wiedźminie Geralcie. Po raz pierwszy opublikowane zostało w grudniowym numerze miesięcznika „Fantastyka” w 1986 roku, będąc jedną z prac nadesłanych na konkurs ogłoszony przez to czasopismo. W konkursie tym zdobyło III nagrodę. Wydane później w zbiorze Ostatnie życzenie.

Streszczenie Edytuj

Rozdział I Edytuj

Po 1251 roku do Wyzimy, stolicy Temerii, przybywa tajemniczy jeździec z Rivii. W przydrożnej karczmie zaczepia go banda oprychów. Riv zabija ich, potem uspokaja zaklęciem aresztującą go straż. Zostaje odstawiony do grododzieżcy Wyzimy, Velerada.

Rozdział II Edytuj

Geralt wyjaśnia grododzierżcy, że jest wiedźminem z cechu wilka i przybył tu na ogłoszenie króla Temeri, Foltesta, który obiecuje nagrodę za zdjęcie czaru ze strzygi, swojej dawnej córki. Velerad wyjaśnia Geraltowi całą sytuację. Otóż w młodości król Foltest miał romans z własną siostrą, Addą. Z tego związku narodziła się dziewczynka. Adda umarła przy porodzie, a jej córeczka wkrótce potem. Zostały pochowane w królewskim grobowcu. Po siedmiu latach wyszła z grobu strzyga, która zaczęła mordować ludzi. Wychodzi co parę nocy podczas pełni księżyca i jest wyjątkowo niebezpieczna i bezlitosna. Cała sytuacja trwa już sześć lat. Próby zabicia strzygi nie dały rezultatu. Według pewnego czarodzieja ze strzygi można zdjąć klątwę, należy jedynie spędzić noc w grobowcu królowej Addy i wyjść po trzecim pianiu koguta. Czarodziej zginął, próbując tego dokonać, lecz król trzyma się tego planu i nie pozwala strzygi zabić.

Rozdział III Edytuj

Geralt przychodzi do króla Foltesta. Utrzymuje, że odczarowanie strzygi jest możliwe, będzie to jednak wyjątkowo niebezpieczne. Król potajemnie odwiedza Geralta w jego komnacie. Ostrzega go, by nie dał się zwieść obietnicami możnowładców, którzy obiecują za zabicie strzygi i upozorowanie wypadku przy pracy nagrodę, a także ochronę przed królewskim gniewem. Oczywiste jest, że w mieście nikt nie wstawi się za wiedźminem. Geralt, który rzeczywiście otrzymał taką propozycję, oznajmia, że nie ma zamiaru jej przyjmować.

Rozdział IV Edytuj

Wiedźmin wyjaśnia królowi, że po odczarowaniu strzyga będzie normalna, ale tylko fizycznie, bo psychicznie będzie miała mentalność czterolatki, ale i to z czasem minie. Foltest zezwala Geraltowi na zabicie strzygi wtedy i tylko wtedy, gdy będzie to przypadek beznadziejny lub gdy będzie musiał bronić swego życia.

Rozdział V Edytuj

Geralt wyrusza do grobowca na spotkanie ze strzygą. Przyjeżdża tam możnowładca Ostrit, który proponuje wiedźminowi nagrodę w zamian za zostawienie wszystkiego własnemu losowi. Liczy, że gdy w kraju będzie chaos, to łatwo strąci króla z tronu i zajmie jego miejsce. Geralt nie przyjmuje propozycji i Ostrit atakuje go. Wiedźmin jednak z łatwością nokautuje przeciwnika i wiąże.

Rozdział VI Edytuj

Ostrit przyznaje się, że kochał królewnę Addę, a gdy wybrała miłość własnego brata, z wściekłości przeklął ją i jej potomstwo. To przez niego księżniczka jest teraz strzygą. Wiedźmin uwalnia Ostrita, który chwilę potem ginie z ręki strzygi. Po nasyceniu się możnowładcą stwór atakuje Geralta. Nie może się jednak do niego zbliżyć, gdyż ma on srebrny łańcuch i srebrny miecz. Po długiej walce Geralt odpędza strzygę i kładzie się w grobowcu Addy.

Rozdział VII Edytuj

Rano budzi się i zastaje odczarowaną królewnę. Wychodzi z krypty i pochyla się nad nią. Zobaczył (niestety za późno), że ma ona jeszcze pazury strzygi. Wyszedł z grobowca za wcześnie. Strzyga ostatkiem sił raniła go w szyję, on zaś ugryzł ją i trzymał zębami, dopóki się całkowicie nie przemieniła. Potem zemdlał.

Rozdział VIII Edytuj

Geralt ocknął się dwa dni później. Na stoliku czekała nagroda pieniężna, przed łóżkiem zaś siedział Velerad, który wyjaśnił mu, że wszystko jest tak jak on powiedział: królewna jest normalna fizycznie, lecz psychicznie jeszcze nie, ale to wkrótce minie.

Bohaterowie Edytuj

Potwory Edytuj

Adaptacje Edytuj

Komiks Edytuj

Na podstawie opowiadania powstał komiks pt. Geralt, autorstwa Andrzeja SapkowskiegoBogusława Polcha i Macieja Parowskiego.

Film i serial Edytuj

Na podstawie opowiadania powstał ósmy odcinek serialu pt. Rozdroże.

Gra komputerowa Edytuj

Intro gry Wiedźmin przedstawia opisaną w opowiadaniu walkę Geralta ze Strzygą.