Fandom

Wiedźmińska Wiki

Wiedźmy z Krzywuchowych Moczarów

3733strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze15 Share

Więc idź i posłuchaj głosu rozsądku. Powie ci żebyś zawrócił, bo z wiedźmami nie ma żartów.
Janek do Geralta

Wpis w bestiariuszu Edytuj

„Dalej, dalej siostry wiedźmy, czarodziejski krąg zawiedźmy! Ot tak, ot tak, ota tak. Trzykroć tak i trzykroć wspak.”
—Makveth, Akt I, Scena I

W trudno dostępnych zakątkach świata żyją istoty starsze niż ludzie, nieznane akademikom i czarodziejom. Do takich stworzeń zaliczają się wiedźmy z Krzywuchowych Moczarów. Nikt nie zna ich prawdziwych imion, nie wiadomo również, do jakiego gatunku się zaliczają.

Prości ludzie nazywają trzy siostry Prządką, Kuchtą i Szepciuchą, mówią na nie „Panie Lasu” albo „Dobrodziejki”. Wiedźmy są udzielnymi władczyniami Velen, które wspierają mieszkańców tej biednej krainy, a w zamian wymagają bezwzględnego posłuszeństwa. Władają potężną magią, ale inną niż czarodziejki. Ich moc pochodzi z wody i ziemi, a one same związane są z krainą, w której żyją. Wiedźmy słyszą wszystko, co dzieje się w ich lasach, potrafią przewidzieć przyszłość, kształtować ludzkie losy, szafują błogosławieństwami i przekleństwami.

Wiedźmy uchodzą za nieśmiertelne. Dzięki magicznym wywarom nie starzeją się i potrafią przybrać postać młodych kobiet. Wywary i magiczny związek z ziemią, na której żyją, zapewniają im nadludzką krzepę i żywotność.

Wpis w glosariuszuEdytuj

Szepciucha Edytuj

Szepciucha.png
Wiedźmy z Velen były istotami tak starymi, że pamiętały jeszcze pierwszych, ludzkich władców, a może nawet przybycie elfów. Wedle powtarzanych przez mieszkańców bagien legend, najstarszą z nich była właśnie Szepciucha.

Jako trybut lub zapłatę w zamian za pomoc żądała najczęściej ludzkich uszu, którymi następnie przystrajała okoliczne drzewa. Za sprawą pradawnej, tajemnej magii, tchniętej w owe makabryczne fetysze, Szepciucha mogła potem słyszeć wszystko, co działo się na moczarach.

Żadna magia nie ustrzegła jej jednak przed śmiercią z rąk Cirilli.

Kuchta Edytuj

Kuchta.png
Wiedźma zwana Kuchtą była średnią z trzech sióstr, jeśli chodzi o wiek - i pierwszą pod względem rozmiarów. Kuchta warzyła ponoć magiczne dekokty i czarodziejskie mikstury, a opowieści mówiły, iż potrafiła także przyrządzić człowieka na kilkanaście różnych sposobów.

W trakcie sabatu okazało się, że siostry istotnie żywiły się ludzkim mięsem, a gotowaną na nim zupą podlewały korzenie przeklętego drzewa rosnącego na Łysej Górze.

Koniec końców Kuchta podzieliła los Szepciuchy, ginąc od ostrza młodej wiedźminki.

Prządka Edytuj

Prządka.png
Najmłodsza z trzech Wiedźm, Prządka, nie ustępowała szpetotą swym starszym siostrom. To ona właśnie była twórczynią magicznego gobelinu utkanego z ludzkich włosów, zbieranych jako danina od lokalnej ludności, między innymi przy okazji ceremonii postrzyżyn.

Za pomocą owej tkaniny poddani samozwańczych władczyń bagien mogli kontaktować się ze swoimi paniami i zanosić uniżone supliki.

Starcie na Łysej Górze miało położyć kres rządom okrutnych wiedźm, jednak prządka uniknęła losu starszych sióstr. Udało jej się uciec pod postacią stada kruków, zabierając wcześniej amulet Cirilli.

Ciekawostki Edytuj

  • W bestiariuszu jest wpis, że wiedźmy są nieśmiertelne.
  • Pod względem wieku najstarsza to Szepciucha, średnia Kuchta, a najmłodsza to Prządka.
  • Autorką gobelinu była Prządka.
  • Prządka uniknęła losu starszych sióstr i zdołała uciec przed śmiercią pod postacią stada kruków, kradnąc Ciri medalion Vesemira - jedynej pamiątce po nim.
  • Prządka ginie z ręki Geralta w przypadku, gdy jego przybrana córka umrze walcząc z Białym Zimnem. Wiedźmin zabija ją, aby odzyskać jedyną pamiątkę po dziewczynie - medalion Vesemira.
  • Wiedźmy czuły respekt przed Eredinem i Imlerithem.
  • Prawdopodobnie były wzorowane na Mojrach - boginiach losu z mitologii greckiej. Najmłodsza z nich - Kloto - przędła nić życia, średnia - zwana Lachesis - strzegła owej nici, a najstarsza - Atropos - przecinała ją, czym kończyła ludzki żywot.
  • W trzeciej części gry w książce "Ta, która wie" dowiadujemy się, że zabiły swoją matkę i jej krwią podlały drzewo na Szepczącym Wzgórzu. Prawdopodobnie duch uwięziony w drzewie to matka Wiedźm.

Galeria Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki