FANDOM

Więc idź i posłuchaj głosu rozsądku. Powie ci żebyś zawrócił, bo z wiedźmami nie ma żartów.
Janek do Geralta[źródło]

Wiedźmy z Krzywuchowych Moczarów – zwane również Paniami Lasu. To trzy czarownice, występujące w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon. Mieszkają w sierocińcu na Krzywuchowych Moczarach.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Szepciucha

Szepciucha
Wiedźmy z Velen były istotami tak starymi, że pamiętały jeszcze pierwszych, ludzkich władców, a może nawet przybycie elfów. Wedle powtarzanych przez mieszkańców bagien legend, najstarszą z nich była właśnie Szepciucha.

Jako trybut lub zapłatę w zamian za pomoc żądała najczęściej ludzkich uszu, którymi następnie przystrajała okoliczne drzewa. Za sprawą pradawnej, tajemnej magii, tchniętej w owe makabryczne fetysze, Szepciucha mogła potem słyszeć wszystko, co działo się na moczarach.

Żadna magia nie ustrzegła jej jednak przed śmiercią z rąk Cirilli.

Kuchta

Kuchta
Wiedźma zwana Kuchtą była średnią z trzech sióstr, jeśli chodzi o wiek – i pierwszą pod względem rozmiarów. Kuchta warzyła ponoć magiczne dekokty i czarodziejskie mikstury, a opowieści mówiły, iż potrafiła także przyrządzić człowieka na kilkanaście różnych sposobów.

W trakcie sabatu okazało się, że siostry istotnie żywiły się ludzkim mięsem, a gotowaną na nim zupą podlewały korzenie przeklętego drzewa rosnącego na Łysej Górze.

Koniec końców Kuchta podzieliła los Szepciuchy, ginąc od ostrza młodej wiedźminki.

Prządka

Prządka
Najmłodsza z trzech Wiedźm, Prządka, nie ustępowała szpetotą swym starszym siostrom. To ona właśnie była twórczynią magicznego gobelinu utkanego z ludzkich włosów, zbieranych jako danina od lokalnej ludności, między innymi przy okazji ceremonii postrzyżyn.

Za pomocą owej tkaniny poddani samozwańczych władczyń bagien mogli kontaktować się ze swoimi paniami i zanosić uniżone supliki.

Starcie na Łysej Górze miało położyć kres rządom okrutnych wiedźm, jednak Prządka uniknęła losu starszych sióstr. Udało jej się uciec pod postacią stada kruków, zabierając wcześniej amulet Cirilli.

Ciekawostki

  • W bestiariuszu jest wpis, że wiedźmy są nieśmiertelne.
  • Pod względem wieku najstarsza to Szepciucha, średnia Kuchta, a najmłodsza to Prządka.
  • Autorką gobelinu była Prządka.
  • Wiedźmy czuły respekt przed Eredinem i Imlerithem.
  • Prawdopodobnie były wzorowane na Mojrach – boginiach losu z mitologii greckiej. Najmłodsza z nich – Kloto – przędła nić życia, średnia – zwana Lachesis – strzegła owej nici, a najstarsza – Atropos – przecinała ją, czym kończyła ludzki żywot.
  • W trzeciej części gry w książce „Ta, która Wie” dowiadujemy się, że zabiły swoją matkę i jej krwią podlały drzewo na Szepczącym Wzgórzu. Prawdopodobnie duch uwięziony w drzewie to matka Wiedźm.

Galeria