FANDOM

Wywerna lub Wiwerna - w Starszej Mowie wyvern, przedstawiciel drakonidów. Często mylony przez ludzi ze smokiem ze względu na budowę ciała.

Wiedźmin (gra komputerowa) Edytuj

Bestiariusz Edytuj

Nieszczęście wywern polega na tym, że nader często są mylone ze smokami. Na widok gada szybującego nad stadem owiec wieśniacy wpadają w panikę. Spodziewają się potwora zionącego ogniem, masakry i całej tej hecy z dziewicami. Owszem, wywerna chętnie poluje na owce, natomiast nie zieje ogniem i nie stanowi zagrożenia dla całej wioski. Do dziewic zaś ma stosunek zupełnie obojętny.

Stworzenia te występują w dziczy, m.in. na podwyzimskich bagnach oraz Wyspie Rybitw. Czasami żyją w niewielkich stadach, którym przewodzi wywerna królewska. Druidzi często oswajają te zwierzęta.

Wiedźmin 3: Dziki Gon Edytuj

Bestiariusz Edytuj

Najgroźniejszą spośród wyvern zwie się królewską. W niektórych kręgach zaś, pardon, kurewską.

- Albina Tottelkampf, wykładowczyni nauk przyrodniczych w Aretuzie

Wiverna często mylona jest ze smokiem - i choć jest od swych sławnych krewnych znacznie mniejsza i nie zieje ogniem, i tak jest niezwykle groźnym potworem. Szczególnie złą sławą okryte są, tak zwane wiverny królewskie, które podobnie jak monarchowie są niezwykle drażliwe i niebezpieczne.

Główną bronią wiverny jest jej jad, którym potrafi opluć przeciwniku z znacznej odległości. Niemniej groźne są jednak jej ostre zakończone pazury oraz kły, z których potrafi zrobić znaczny użytek, zwłaszcza podczas pikowania.

I było coś, co żyło tylko po to, by zabijać. Z głodu, dla przyjemności, powodowane czyjąś chorobliwą wolą, z innych przyczyn. Mantikora, wyvern, mglak, żagnica, żyrytwa, przeraza, leszy, wampir, ghul, graveir, wilkołak, gigaskorpion, strzyga, zjadarka, kikimora, wipper.
Ostatnie życzenie

To mogło zaatakować z powietrza. To mógł być ornitodrakon, gryf, wyvern, latawiec albo widłogon. Może nawet rok...
Miecz przeznaczenia

Są pewne różnice - mruknął Geralt, wciąż pod nie­przyjaznym wzrokiem kocura.
- Są - zgodził się Codringher. - Ty jesteś wiedźminem anachronicznym, a ja wiedźminem nowoczesnym, idącym z duchem czasu. Dlatego ty wkrótce będziesz bezrobotny, a ja będę prosperował. Strzyg, wiwern, endriag i wilkołaków wkrótce nie będzie już na świecie. A skurwysyny bę­dą zawsze.

Czas pogardy

W klatce, wybitnie dla niego za ciasnej, leżał zwinięty w kłębek jaszczur, pokryty ciemną łuską o dziwnym ry­sunku. Gdy dziobaty stuknął w klatkę tyczką, gad zaszamotał się, zazgrzytał łuskami o pręty, wyciągnął długą szyję i zasyczał przeszywająco, demonstrując ostre, białe, stożkowate zęby, silnie kontrastujące z niemal czarną łu­ską dookoła paszczy.
Czas pogardy

Pręty klatki wyłamały się z trzaskiem, wiwerna wy­darła się na zewnątrz. Dziobaty zeskoczył z podestu i usi­łował powstrzymać ją tyczką, ale potwór wytrącił mu ją jednym ciosem łapy, zwinął się i smagnął go kolczastym ogonem, zamieniając ospowaty policzek w krwawą miaz­gę. Sycząc i rozwijając pokaleczone skrzydła, wiwerna sfrunęła z podestu, rzucając się na Ciri, Fabia i giermka, usiłujących pozbierać się z ziemi.
Czas pogardy

– (...) Patrzymy, a tu leci coś powietrzem, a nie ptak! Aż mi serce na moment stanęło, bom zrazu myślała, wyvern albo mały gryf, przylatują takie czasami na Spikeroog, prawda, że zimą przeważnie, osobliwie przy zachodnim wietrze.
Wieża Jaskółki

Ciekawostki i inne informacje Edytuj

  • W Gors Velen złapaną wywernę pokazywano jako bazyliszka. Podczas pokazu wywerna uwolniła się z klatki, chwilę później została zabita przez Ciri.
  • W grze komputerowej "Wiedźmin" wywerny zostały błędnie zaklasyfikowane do grupy ornitoreptyli.
  • W grze komputerowej "Wiedźmin" wywerny są podatne na srebro, co jest jednak niezgodne z sagą, według której mieczy srebrnych wiedźmini używali tylko podczas "specjalnych okoliczności" - podczas walk z wampirami, upiorami, lykantropami czy trupojadami.
    Wyvern card.jpg

    Karta do gwinta - Wyvern

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki