Fandom

Wiedźmińska Wiki

Wyzima

3861stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij
Wyzima.jpg

Panorama Wyzimy (fragment)

Wyzima - duża metropolia, siedziba władcy oraz stolica Temerii. Miasto bogate i niezwykle istotne dla państwa. W ciągu swojej długiej historii było świadkiem wielu wydarzeń, zarówno radosnych, jak i tragicznych. Jest znakomitym miejscem dla rozwoju nauki, a poprzez obecność szlaków handlowych, również dla rozwoju handlu. Swoją siedzibę mają tu główne ośrodki armii temerskiej. Również w stolicy rozstrzygane są ważne sprawy urzędowe. Niewiele wiadomo o wyglądzie Wyzimy, jednakże dzięki pracy grafików w grze Wiedźmin miasto wygląda bardzo realistycznie. Wiemy, że znajdują się tu takie miejsca jak karczma "Stary Narakort", karczma "Pod Lisem", dwa dwory królewskie - stary (opuszczony i obrócony w ruinę po tym jak córka Addy i Foltesta, zbudziła się do życia jako strzyga) i nowy (aktualna siedziba króla Foltesta ).

Ważniejsze budynki i miejsca Edytuj

Vizima map.jpg

Mapa Wyzimy

45.jpg

Geralt podczas pobytu w Wyzimie

Ważniejsi MieszkańcyEdytuj

Dotyczące opisu

  • Podróż drogą z Ellander

Minęli otaczające Wyzimę lasy, weszli na łąki i pastwiska.
Poszli dalej, wnet dotarli na groblę wiodącą wzdłuż stawów i rowów. I nagle nad wierzchołkami olch zobaczyli czerwone dachówki wież górującego nad jeziorem wyzimskiego zamku.

Pani Jeziora

19.jpg

Wyzima nocą

Dotyczące lokalizacji

Rozkaz królewski i poczta dopadły go w Hagge, gdzie wypoczywał po powrocie z Tregotoru. Opuścił twierdzę nocą, galopując gościńcem wzdłuż lewego brzegu Pontaru, przekroczył granicę z Temerią przed świtem, a teraz, w południe następnego dnia, był już nad brzegiem Ismeny. Gdyby król Foltest był w Wyzimie, Aplegatt doręczyłby mu posłanie jeszcze tej nocy.
Czas pogardy

Przebywał na południu kraju, w Mariborze, oddalonym od Wyzimy o blisko dwieście mil. (...) W okolicach Białego Mostu porzucił wiodący na zachód gościniec i pojechał lasami, w kierunku Ellander. (...). Sforsował rzekę bez trudu - od czerwca nie padało, woda w Ismenie opadła znacznie. trzymając się skraju lasu, dotarł na szlak wiodący z Wyzimy na południowy wschód, w stronę krasnoludzkich hut, kuźni i osiedli w Masywie Mahakam.(...). Przed wieczorem był już na zachodniej granicy księstwa Ellander, na rozstaju w okolicach wioski Zavada, skąd miał prostą i bezpieczną drogę do Mariboru - czterdzieści dwie mile bitym, uczęszczanym traktem.
Czas pogardy

Oren stoi słabo, a ceny kamieni w Wyzimie nie są za wysokie, za blisko do krasnoludzkich kopalni w Mahakamie
Ostatnie życzenie

Inne

- Wiedzieli, że już tu nie wrócą. To było po drugim starciu między nimi a ludźmi, ponad dwieście lat temu. Przedtem wycofując się zostawiali miasta nietknięte. Ludzie budowali na elfich fundamentach. Tak powstały Novigrad, Oxenfurt, Wyzima, Tretogor, Maribor, Cidaris. I Cintra.
Krew elfów

W grze komputerowej Wiedźmin Edytuj

Wyzima, stolica Temerii, jest największym miastem królestwa. Leży nad Jeziorem Wyzimskim, na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych, w tym szlaku wodnego. Dzięki rozbudowanej sieci dróg miasto czerpie spore zyski z handlu. Z woli króla Foltesta zarządza nim grododzierżca Velerad.

W grze Wiedźmin 2 Zabójcy Królów:Edytuj

Leży, gdzie zbiegają się ważne szlaki handlowe, stolica Temerii położona jest malowniczo nad brzegiem jeziora Wyzimskiego w dolinie Ismena, która jest dopływem Pontaru. Miasto jest podzielone na cztery kwartały, które są domem dla tysięcy i turystów goszczących ze wszystkich zakątków świata. Pałac Królewski i ratusz są zarówno tutaj, a miasto oferuje wiele rynków, świątyń, kuźni, sklepów, banków, warsztatów, zajazdów i burdeli. Ponieważ nasza historia nie dotyczy Wyzimy bezpośrednio, zakończę mój opis tutaj i zachęcam zainteresowanych do konsultacji innych źródeł.

W grze Wiedźmin 3 Dziki Gon:Edytuj

Po zdobyciu Temerii przez Nilfgaard Wyzima staje się kwaterą główną Nilfgaardczyków gdzie siedzibę w dawnym zamku Foltesta urządził sobie Emhyr var Emreis i dowodzi stąd swoimi armiami. Do zamku przybył cały dwór Emhyra jak również zmieniono nieco jego wystrój np. zamiast zbroi Temerskich Rycerzy są w nim teraz zbroje Nilfgaardczyków. Geralt trafia tu na samym początku gry po wykonaniu zadań w Białym Sadzie.

Ciekawostki i inne informacje Edytuj

7.jpg

Wyzima biedniejsze domy

  • Akcja gry Wiedźmin w bardzo dużej części rozgrywała się właśnie w Wyzimie.
  • W grze Wiedźmin Wyzima staje się areną walk między Wiewiórkami, Zakonem Płonącej Rózy i Wojskiem królewskim.
  • W grze Wiedźmin nie było gospody "Stary Narakort", ale za to w Dzielnicy Handlowej znajdował się "Nowy Narakort".
  • Jest podzielona na cztery dzielnice.
  • W trakcie fabuły gry do Wyzimy nie da się przedostać bez glejtu, ze względu na panującą kwarantannę.
  • W kanałach pod miastem można znaleźć kryptę, w której ukrywają się czciciele nielegalnego kultu Lwiogłowego Pająka. Od samego początku są do Geralta wrogo nastawieni, jednak nie odgrywają żadnej istotnej roli w grze.
  • Nocą w niektórych rejonach miasta można spotkać potwory. Głównie Fledery, Ghule i Kikimory.
  • Spora część mieszkańców Wyzimy zrazi się do Geralta, jeżeli będzie on otwarcie wspierał Scoia 'tael.

GaleriaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki