FANDOM

Zamir alias Ivo Creygen - jedna z postaci w przygodzie "Rozdroża" do gry komputerowej "Wiedźmin", wiedźmiński renegat ze szkoły Kota, płatny zabójca (łowca głów).

Opis

Nosił amulet kota i cieszył się złą sławą wśród innych wiedźminów jako odstępca moralny: przemierzał świat poszukując zleceń na rozmaite cele, wśród których znaczną część stanowili istoty rozumne, jak ludzie czy krasnoludy - nie miał wyrzutów sumienia przed ich zabijaniem. To on dokonał maskary druidów Kręgu Angreńskiego, lecz przyczyną, dla której musiał poniechać chwilowo swoich podróży, było zlecenie na bandytów Ivo Creygena i jego krasnoludzkiego kompana Varadiego. Obydwaj byli ścigani przez niego i kiedy rozeszli się tuż po tym, jak wydawało mu się, że się go pozbyli, Zamir dopadł Creygena, zamordował go, po czym przyjął jego tożsamość. Varadi nie wiedział o śmierci Creygena ani o tym, że Zamir podążył za jego śladem aż do wioski Rozdroża: Varadi dołączył do oddziałów bandyckich Ellen Aberdeen, zaś fałszywy Ivo zatrzymał się w obozie Bregora Valdholda, gdzie ten pozwolił mu przebywac wśród nich, gdyż nieco się go obawiał. Zamir wiele słyszał o Geralcie z Rivii i uważał jego kodeks moralny za nieużyteczny i nie pgasujący do jego profesji - nazywa go "filozofem".

Pierwszy raz Geralt spotyka się z "Ivo Creygenem" w obozie Bregora: obydwaj są swoim widokiem dosyć zaskoczeni ze względu na fakt, iż wiedźmini są dzisiaj na wymarciu. Geralt może potoczyc z nim dyskusję na temat powołania wiedźmińskiego - czy są oni stworzeni do bezwzględnego odbierania życia, czy po prostu do obrony słabych i uciśnionych. Sam Bregor zleca Geraltowi zadanie "Tajemnica Ivo", w którym przywódca grasantów oferuje Geraltowi 120 orenów za wybadanie tajemniczego wiedźmina. Ów domyśli się zamiarów Bregora i zaoferuje wiedźminowi, że chętnie się przed nim otworzy, jeśli przyniesie mu jakiś alkohol do popitki. Po uczynieniu tego Ivo poprosi Geralta o jeszcze jedną przysługę: skontaktowanie go z wielkim przyjacielem Varadim z drugiego obozowiska. Wiedźmin niezbyt chętnie to robi ("Coś mi się zdaje, kocie, że pomyliłeś wilka z osłem"), lecz gdy informuje o tym krasnoluda, wprawia go w stan zadowolenia: Varadi nie ma pojęcia, kim tak naprawdę jes "Ivo Creygen" po umówieniu się w godzinach nocnych w jednym z leśnych zakątków (południowy wschód wioski). Gdy cała trójka się tam bierze, wyjdzie na jaw straszliwa prawda; przerażony Varadi rozpozna w nim swego prześladowcę, zaś Zamir będzie usiłował przekonać Geralta, żeby stanął po jego stronie. W tym momencie gracz musi dokonac wyboru:

  • Zachowanie neutralności: Geralt przyznaje rację Zamirowi, twierdząc, że wiedźmini właśnie do tego zostali stworzeni - do zabijania potworów w każdej skórze, nawet krasnoludzkiej; Ivo gratuluje Geraltowi postawy, po czym wbrew protestowi krasnoluda wyjmuje miecz i morduje go; po uczynieniu tego bohaterowie wymieniają między sobą "uprzejmości" ("Żegnaj, Zamirze! Obyśmy się już więcej nie spotkali!") i wiedźmin ze szkoły kota odchodzi na zawsze, podarowawszy Białemu Wilkowi wcześniej eliksir Kot; usatysfakcjonowany z powodu śmierci podwładnego Ellen Bregor wypłaca 120 orenów; jednocześnie zostaje dodany punkt do reputacji u Bregora, lecz odjęty jeden punkt u Ellen Aberdeen
  • Interwencja: Geralt nie pozwala Zamirowi na zamordowanie krasnoluda, lecz na jego rozsądne, niechętne walce słowa renegat reaguje drwiną, iż jest miękki jak baba, na co Geralt odpowiada, że zachowuje się jak tchórz, gdyż odwleka moment walki bezwartościową obelgą, oraz komunikuje mu "Czas słów się skończył, niech przemówią miecze"; Varadi obiecuje przyprowadzenie posiłków i również tchórzliwie ucieka, zaś Zamir wypija eliksir i przystępuje do pojedynku z Geraltem; walka z nim nie jest zbyt trudna, chociaż trzeba uważać na swój pasek z życiem - pomocny będzie tu znak Igni, styl silny i zażycie własnych eliksirów oraz szukanie pomocy wśród bandytów w lesie i dzikich bestii; po zabiciu Zamira można wziąć z jego m.in. ciała jego miecz o wysokich statystykach i koci medalion; Bregor nie będzie zadowolony, że udało się uciec Varadiemu, więc wypłaci tylko 60 orenów, lecz zarówno w jego obozie, jak i w obozie Ellen zostanie przyznany jeden punkt.

Ciekawostki

  • Model postaci Zamira to retekstura maga salamandry: zmieniono kolor skóry, ubrania i szala.
  • W dzienniku występuje raz jako "Ivo", a raz jako "Ivo Creygn" (chodzi o nazwę hasła).