Fandom

Wiedźmińska Wiki

Zoltan Chivay

3742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze14 Udostępnij

Na pohybel skurwysynom!
— Ulubione powiedzenie Zoltana

Zoltan Chivay [wym. zoltan cziwaj] - krasnolud, weteran II wojny z Nilfgaardem, przyjaciel Geralta. Ich drogi zeszły się, kiedy Geralt ze swoją drużyną zmierzał z Brokilonu w stronę Jarugi, na południe. Za radą krasnoluda, Geralt, Jaskier i Milva przyłączyli się do kompanii i podążyli na wschód, razem z uciekinierami z Kernow. Właśnie od Zoltana, Geralt dostał swój miecz - Sihill.
Do kompanii Chivaya należeli także:

Posiadał również gadającą papugę, Feldmarszałka Dudę, którego odsprzedał Percivalowi, gdy ten zakładał warsztat jubilerski w Novigradzie. Przeżył Pogrom w Rivii, w Novigradzie następnie założył sztolnię parową, i wziął ślub z Eudorą Breckenriggs. Pieniądze na zakład uzyskał wcześniej, gdy wraz z kamratami obrabował havekarów.

Zoltan by cg warrior-d7cmjfv.jpg

Zoltan Chivay według Julax

Idący na czele nie niósł bagażu. Za pasem miał niewielki toporek, na plecach długi miecz w pochwie owiniętej skórami pręgowatych kotów, a na ramieniu zieloną, mokrą i nastroszoną papugę.
Chrzest ognia

- Moją ogromną przywarą - wyjaśnił - jest niepohamowana dobroć. Ja po prostu muszę czynić dobro. Jestem jednak rozsądnym krasnoludem i wiem, że wszystkim wyświadczyć dobra nie zdołam, Gdybym próbował być dobry dla wszystkich, dla całego świata i wszystkich zamieszkujących go istot, byłaby to kropelka pitnej wody w słonym morzu, innymi słowy: stracony wysiłek. Postanowiłem zatem czynić dobro konkretne, takie, które nie idzie na marne. Jestem dobry dla siebie i dla mego bezpośredniego otoczenia.
Chrzest ognia

– Ja tam – rzekł Zoltan Chivay, gestykulując trzymanym w szczypcach ślimakiem – do polityki smykałki nie mam. Ja hemernię parowo-wodną zakładam, do spółki z Figgsem Merluzzo i Munro Bruysem.
Pani Jeziora

- Tak, tak - rzekł na koniec Yarpen Zigrin, wyszczerzywszy zęby. - Jak mówi stara piosenka: chłop, co w ręku łamie sztaby, nie oprze się woli baby. Kilka świetnych przykładów słuszności tego porzekadła zebrało się dziś za jednym stołem. Zoltan Chivay, żeby daleko nie szukać. Opowiadając, co tam u niego nowego, zapomniał dodać, że się żeni. Wkrótce, bo we wrześniu. Szczęśliwa wybranka nazywa się Eudora Brekekeks.
- Breckenriggs! - skorygował dobitnie Zoltan, marszcząc brew. - Zaczynam mieć dość poprawiania ci wymowy, Zigrin. Bacz, albowiem ja, gdy mam czegoś dość, potrafię przypieprzyć!
- Gdzie ślub? I kiedy dokładnie? - pojednawczo wpadł w słowo Jaskier. - Pytam, bo może zajrzymy. Jeśli zaprosisz, rozumie się.
- Nie ustalono jeszcze co, gdzie, jak i czy w ogóle - bąknął Zoltan, najwyraźniej skonfundowany. - Yarpen uprzedza fakty. Niby jesteśmy z Eudorą po słowie, ale czy to można wiedzieć, co będzie? W takich, kurwa, czasach?

Pani Jeziora

Dane z oficjalnej strony gry Wiedźmin Edytuj

  • "Ten krępy krasnolud prowadził swego czasu pełne przygód życie awanturnika. Pewne dramatyczne przeżycia sprawiły jednak, że Chivay zerwał z przeszłością i dziś pracuje jako górnik w kopalni soli "Wspólna Sprawa". Podczas grania w Wiedźminie dowiadujemy się też, że interes z młotownią w Novigradzie nie wypalił. Planuję go za to rozkręcić w Wyzimie, Zoltan: "Planuję rozkręcić w Wyzimie mały interesik, handel wspólnymi dobrami Mahakamu".

Wiedźmin (gra komputerowa) Edytuj

W grze po raz pierwszy Geralt spotyka krasnoluda otoczonego przez grupę rasistów w akcie I w osadzie bandytów, gdzie mieszkał m. in. Haren Brogg. Rozpocznie się wówczas i zakończy krótkie zadanie "Rasiści", w którym Geralt będzie mógł albo mu pomóc, albo patrzeć, jak sam zabija łotrów. 

Po znalezieniu w ciałach rasistów kości do gry w pokera, gracz będzie mógł rozpocząć u Zoltana zadanie "Gra w kości" i "Kościany poker:nowicjusz". W tym drugim krasnolud jest jednym z graczy, których trzeba pokonać w minigrze do dalszego etapu "Gry w kości". 

Po wykonaniu zadania "Rasiści" przeniesie się do zajazdu, gdzie można z nim wystartować w pojedynku alkoholowym. Wygrana sprawi, że Zoltan, zawstydzony faktem przepicia go przez człowieka (chociaż Geralt stwierdził, że jako wiedźmin nim do końca nie jest) wręczy mu diament, na który złożył przysięgę, że nigdy nie przegra w tej dziedzinie z człowiekiem. 

W akcie II i III przeważnie spaceruje po Wyzimie Klasztornej lub przesiaduje w domu Golana Vivaldiego. Jeżeli w akcie I Geralt nie zabił wojowników Scoiatel, Zoltan w karczmie Miś Kudłacz powiadomi nas o zabójstwie Colemana

Od Zoltana można dowiedzieć się, że Vivaldi stracił kontrolę nad swoim bankim przez bezdusznych urzędników. Ta poszlaka doprowadzi do uniewinnienia Vivaldiego w zadaniu "Podejrzany: Vivaldi". Można też u niego zacząć zadanie "Bezpieczna przystań".

Jest ostatnią osobą, do której należy się zgłosić w zadaniu "Pamięć ostrza". Oprócz informacji o srebrnym mieczu otrzymamy od niego runę do jego ulepszenia.

W zadaniu "Przyjaciółka z dawnych lat" jest jednym z trzech potencjalnych gości (obok Carmen i Zygfryda), których trzeba zaprosić na przyjęcie w domu Shani. Jako że Zoltan, Shani i Jaskier znają się od dawna, przebieg przyjęcia będzie najbardziej pomyślny spośród wszystkich trzech wariantów. Wybór Zoltana wpłynie jedynie na fant z zabawy (smalec z ogórkami, Zoltan po niego nie pójdzie, tłumacząc się krasnoludzką antyumiejętnością skradania się), balladę śpiewaną przez Jaskra ("Patrzajta, tam pod borem, wilczysko tańcuje...") i zachowanie bohaterów w trakcie słuchania (Geralt i Shani będą się docierać).

W akcie V Zoltan pojawia się niezmiennie na Grobli przy wejściu na most do Starej Wyzimy i Wyzimy Klasztornej. Jeżeli gracz obrał ścieżkę Zakonu lub neutralności, będzie się z nim widział ostatni raz (ścieżka Zakonu spowoduje pogardliwą postawę krasnoluda wobec wiedźmina). Jeżeli natomiast gracz przeszedł na stronę Scoia'tael, będzie towarzyszył Geraltowi w walkach na Grobli i w Starej Wyzimie w zadaniu "Płonąca nadzieja". Pomógł wiedźminowi w eskortowaniu grup uchodźców do szpitala, po czym razem z nim widział śmierć Białej Rayli i przeniósł się do jaskini na bagnach, gdzie dzielił niedolę z innymi uchodźcami.

Modyfikacja Edytuj

Występuje w przygodzie "Wesele" jako jeden z gości zaproszonych na imprezę. Jest jedną z pierwszych osób, z którymi można porozmawiać. Przy pierwszej rozmowie proponuje mu porcję "wieloowocowego dżemiku". Jeżeli Zoltan i Yarpen Zigrin znajdą się w jednej lokacji, wówczas stanie się możliwe urządzenie między Geraltem, a Yarpenem walki na pięści, kiedy wiedźmin zagadnie Zoltana - Yarpen bowiem nie omieszka wyśmiać ożenku Zoltana z Eudorą Breckenriggs, przekręcając jej nazwisko na odgłos żaby "Brekekek", sugerując spowodowane przez to niezadowolenie krasnoluda jego zmiękczeniem poślubnym oraz rzucając niesmaczny dowcip, że gdyby zamiast Eudory podłożyć mu kamienną ścianę trzy razy samym penisem wwiercił by się w łańcuch górski, co kończy się jatką między wiedźminem a Yarpenem, lecz to, czy wygra, czy nie, nie ma znaczenia dla przygody. Poza tym Zoltan Chivay popadnie w drobny, acz na szczęście niezeskalowany, konflikt z Sabriną Glevissig, uzasadniając to jej dobieraniem się do jego osoby. Po zakończeniu przygody ukaże się przerywnik filmowy (outro), w którym Zoltan, Jaskier i Geralt odpoczywają po ostrej libacji: okaże się przez to, że o wszystkim Geralt tylko śnił.

Poza tym krasnolud nie pojawia się już w żadnym module, lecz jego model postaci, którego nie posiadała żaden inny NPC w grze, użyczony został postaci Asper Boguslavsky z przygody "Król Żebraków" (lokacja Centrum Dowodzenia) i machinimy Bukaj Ksum (nie należy go mylić z Asperem - wiedźmińskim najemnikiem). Co ciekawe, jego model postaci ma w nazwie "scoi" (skrót od Scoi'atel), chociaż nie należał do ich oddziałów.

Dane z dziennika Edytuj

People Zoltan Chivay.png

Krasnolud nazywa się Zoltan Chivay. Twierdzi, że przed laty był świadkiem mojej śmierci w Rivii. Sprawia wrażenie osoby rozsądnej i pragmatycznej, patrzy na świat z dystansem i ironicznie komentuje wydarzenia. Zoltanowi, podobnie jak innym nieludziom, dokuczają rasistowskie nastroje w Temerii.

Pomoc Zoltanowi: Pomogłem krasnoludowi, który był prześladowany przez rasistów. Ten rozpoznał we mnie przyjaciela z dawnych lat.

Odmowa pomocy: Przed karczmą na Podgrodziu rasiści napadli na krasnoluda, ale zignorowałem to zajście. Okazało się, że krasnolud jest moim przyjacielem z dawnych lat.

Zoltanowi udało się jakoś dostać do Wyzimy Klasztornej. Krasnolud ucieszył się z ponownego spotkania ze mną.

Ponownie spotkałem Zoltana. Tym razem na Grobli, kiedy na dobre rozgorzała walka między nieludźmi i Zakonem.

Pomoc uchodźcom podczas realizowania ścieżki nieludzi: Zoltan zorganizował ucieczkę nieludzi z getta. Pomogłem mu w jego przedsięwzięciu i grupie udało się przedrzeć przez płonące miasto. Pożegnałem się z Zoltanem. Mam wrażenie, że nieprędko go zobaczę.

Wesele: Zoltan - najemnik, mieliśmy wiele wspólnych przygód. Pomysłowość krasnoludów jest niewyobrażalna. Dżemik...

Kolejna rzecz do zapamiętania na temat krasnoludów. Nigdy nie obrażaj ich znajomych lub bliskich, może się to źle... Bardzo źle skończyć.

Kiedy krasnolud kłóci się z czarownicą, jedynym bezpiecznym i właściwym wyjściem jest oddalenie się od konfliktu.. I to najszybszym sobie znanym sposobem!

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów Edytuj

Tw2 journal Zoltan.png

Nasz krasnoludzki kompan towarzyszy nam od aktu I (Flotsam), gdy ratujemy go od śmierci poprzez powieszenie. Niezależnie od podjętych decyzji, rozstajemy się z nim po akcie II:

Ścieżka Roche'a Edytuj

Ląduje razem z nami w obozie Kaedwen, postanawia jednak skorzystać z tego, iż Geralt przechodzi przez mgłę i zabiera się z nim do Vergen. Ostatni raz widzimy go broniącego miasta i odmawiającego propozycji wiedźmina, by ten ratował swoje życie. Zoltan postanawia nie zostawiać swoich przyjaciół. Przeżywa oblężenie, o czym informuje Jaskier w dzienniku, gdy spotkał swojego towarzysza na gościńcu wyprowadzającego uchodźców z Vergen.

Ścieżka Iorwetha Edytuj

Pomaga Geraltowi i innym krasnoludom w oczyszczeniu kopalni w Vergen z trupojadów. W akcie II ląduje razem z nami w Vergen. Po udanej bitwie o Dolną Marchię, wraz z Jaskrem zostaje w mieście, by utrzymać porządek wśród ludności.

Wiedźmin 3: Dziki GonEdytuj

Witcher-3-zoltan-chivay.jpg

Zoltan Chivay

Zoltan Chivay przebywa w Novigradzie, gdzie pomaga Jaskrowi w zarządzaniu "Szałwią i rozmarynem". Jak twierdzi, do miasta przybył by rozkręcić własny interes, który jednak jak zwykle nie wypalił. Dodatkowo zaciągnął w mieście kilka długów przez co nie może na razie opuścić metropolii.

Geralt spotyka Zoltana podczas poszukiwania Ciri w Novigradzie. Jest świadkiem tego jak krasnolud wyrzuca z przybytku Jaskra pijaków i żebraków. Gdy wiedźmin wchodzi do środka Zoltan serdecznie go wita. Geralt wyjaśnia przyjacielowi, że musi prędko skontaktować się z Jaskrem, który ostatnio nawiązał kontakt z Ciri. Krasnolud jednak twierdzi, że od pewnego czasu trubadur nie pokazuje się w swoim lokum. Geralt i Zoltan zaczynają przeszukiwać "Szałwię i rozmaryn", aby odnaleźć jakiekolwiek wskazówki na temat pobytu ich znajomego. Po chwili Geralt odnajduje dziennik Jaskra, w którym zapisane są jego ostatnie spotkania, w tym imiona jego partnerek. Wiedźmin dzieli się z krasnoludem listą dziewczyn, po czym każde z nich przystępuje do poszukiwań trubadura.

Gdy Geralt wraca do Zoltana z informacją, jakoby Jaskier przed zniknięciem często przebywał w towarzystwie uroczej złotowłosej minstrelki, krasnolud zaczyna kojarzyć, że musi chodzić o Priscillę, która grywa w "Zimorodku" . Razem udają się do karczmy i wysłuchują ballady Priscilli pt."Wilcza Zamieć". Minstrelka opowiada im, że Jaskier przygotowywał się do kradzieży majątku Sigiego Reuvena. Wiedźmin wznawia poszukiwania, natomiast krasnolud wraca do "Szałwii i rozmarynu", by pilnować interesu.

Zoltan dołącza do Geralta ponownie podczas przedstawienia teatralnego, które ma przyciągnąć Dudu - dopplera, będącego kluczem do rozwiązania zagadki pobytu Jaskra i Ciri. Gdy Dudu opowiada, że Julian po tym jak ukradł skarb Reuvena został uwięziony przez Menge na Wyspie Świątynnej i czeka na wyrok śmierci, Geralt obmyśla z krasnoludem plan odbicia barda. Postanawiają, że doppler przemieni się w Kaleba Menge - zmarłego dowódcę Łowców czarownic (o którego śmierci straż miejska jeszcze nie wiedziała) i wyda rozkaz przewiezienia Jaskra do Oxenfurtu, a wówczas wiedźmin z Zoltanem napadną na konwój i uwolnią przyjaciela.

Zoltan zaczyna zbierać składającą się z krasnoludów drużynę, po czym udaje się z Białym Wilkiem na miejsce zasadzki. Gdy zaczyna się jatka, Chivay wraz z pobratymcami zajmuje się eskortą, a wiedźmin zajmuje się pościgiem strażnika, który porwał Jaskra.  Po oswobodzeniu przyjaciela dowiaduje się, że Ciri nie ma już w Novigradzie.

Zoltan pomaga Jaskrowi i Priscilli w prowadzeniu "Szałwii i rozmarynu", a po zmianie nazwy - "Kameleona". Prosi Geralta również o pomoc w zdobyciu dużo wartych kart do gwinta, z których sprzedaży mógłby spłacić zaciągnięte długi.

Po znalezieniu Ciri, Zoltan dołącza do obrony Kaer Morhen przed Dzikim Gonem. Zależnie od wcześniejszych wyborów Geralta może też pomóc w uwolnieniu Margarity Laux-Antille, upijając strażników więzienia.

Ciekawostki i inne informacje Edytuj

  • Zoltan jest zaręczony z Eudorą Breckenriggs, jednak w drugiej części gry, Jaskier oraz Zoltan, zdradzają nam sekret, że rodzice Eudory zerwali zaręczyny. Powodem tego były plotki, o wzięciu przez Zoltana udziału w walkach po stronie Scoia'tael, podczas powstania w Wyzimie, które oczywiście nie były prawdą, bo nie zabijał zakonników w szale czy zemście, ale w obronie własnej i niewinnych osób (domyślnie uchodźców).
  • Na wspólnym obiedzie z rodzinę Eudory i Jaskrem dostał czarną polewkę co w tradycji polskiej oznaczało zerwanie zaręczyn .
  • Uwielbia on Wyzimę jak sam się do tego przyznał że czuję się w niej jak ryba w wodzie, choć interes się nie kręcił, ponieważ był "nieludziem".
  • "Na pohybel skurwysynom" - ulubione powiedzenie Zoltana. Jest nawet zapisane na sihillu, ale w krasnoludzkich runach.
  • Iorweth w 1 akcie Wiedźmina 2 zaproponował mu dowództwo nad jednym z komand, jednak on odmówił, czym się naraził Iorwethowi. Za ową "kumację" ze Scoia'tael miał zostać powieszony.
  • Zoltan walczył w bitwie pod Brenną wraz z kompanami m.in Munro Bruysem i Yarpenem Zigrinem, gdzie osobiście wykończył, uciekającego przez bagna, marszałka polnego Menno Coehoorna w ramach zemsty za Caleba Strattona. Nie wiedział jednak kogo zabija, gdyż marszałek przebrał się za prostego żołnierza, a do tego został źle zrozumiany podczas próby poddania się.
  • Przez kilka lat mieszkał w Cintrze, gdzie po raz pierwszy usłyszał o białowłosym zabójcy potworów oraz jego niespodziance.
  • Jaskier nazwał Zoltana "Mściwym chamkiem".
  • Najczęściej do walki używa miecza, czym zaprzecza stereotypowi krasnoluda zawsze władającego toporem lub młotem.

GaleriaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki